ДокументиАрхів VI скликання → Розвиток земельних відносин

 Інформація


Про стан та перспективи розвитку земельних відносин в Тернопільському районі щодо забезпечення надходжень до бюджетів сільських, селищних рад та районного бюджету


На виконання розпорядження голови Тернопільської районної ради від  24 січня 2011 р. №5, робочою групою по підготовці 4 сесії районної ради вивчено стан використання земель державної власності у районі.

Станом на 1 січня 2011 року в районі нараховується 38 сільських та 2 селищних ради. Із них нараховується 56 населених пунктів.

Площа Тернопільського району становить 74911 га або 5,4% від загальної площі області.

Із загальної площі району – 23,2 тис. га перебуває у власності і користуванні сільськогосподарських підприємств; 31,2 тис. га – у власності та користуванні громадян; 799,8 га – знаходяться у користуванні закладів, установ та організацій; 215,3 га – у користуванні промислових підприємств; 2,0 тис. га – знаходяться у користуванні підприємств та організацій транспорту та зв’язку; 31,3 га – у користуванні підприємств оборони; 33,8 га – у користуванні організацій, підприємств та установ природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення; 4,2 тис. га – у користуванні лісогосподарських підприємств; 2,4 га – спільних підприємств; 13,1 тис. га – під землями запасу та землями не наданими у власність та користування.

 

Землі державної власності

 

У державній власності по району перебуває 24 708,3 га земель або 33% від загальної площі району. Найбільша площа земель державної власності знаходиться в землях запасу та землях не наданих у власність та користування – 13,1 тис. га, у користуванні лісогосподарських підприємств нараховується                 4,2 тис. га, у користуванні громадян – 2,9 тис. га та підприємствах транспорту – 2,0 тис. га.

Станом на 01.01.2011 року земель державної власності згідно форми 6 – ЗЕМ обліковується 13 133,555 га:

землі запасу – 5 231,163 га;

землі резервного фонду – 301,6 га;

землі не надані у власність або постійне користування – 786,456 га;

землі загального користування – 6 814,336 га.

Загальна площа земель запасу складає – 5,2 тис. га, з них землі сільськогосподарського призначення – 3,5 тис. га, з них ріллі – 448,3 га, багаторічних насаджень – 108,6 га.

У 2010 році на території району не оброблялося 776,2 га земель державної власності (землі запасу та резерву). Із наявних земель запасу 870 га ріллі, оброблялося – 365,5 га або 42%. Згідно договорів оренди – 337,6 га (92,4%). Решту земель 504,5 га (58%) не оброблялося.

Під господарськими будівлями та дворами знаходиться  565,6 га землі, які в більшості сільських рад не надані у власність або постійне користування і використовуються суб’єктами господарювання без правовстановлюючих документів. А це надходження до місцевих бюджетів. Кожен гектар такої землі дає 1000 гривень в місяць до бюджету.

Загальна площа земель резервного фонду по району становить 301,6 га, які розміщені на території 17 сільських рад із 40, з них сільськогосподарські угіддя складають 290,8 га, в тому числі пасовищ 19,1 га, рілля 271,7 га, яка у 2010 році не оброблялися.

Кілька фактичних цифр по землях резерву, які не обробляються, а це по району становить261,7 га. Найбільше таких площ на території таких сільських рад:

Великолуцька – 59,5 га;

Чистилівська – 24,2 га.

Більше десяти гектарів не обробляється в Буцнівській (13 га), Великогаївській (11 га), Грабовецькій (12 га), Лозівській (13 га), Малоходачківській (11,7 га), Миролюбівській (12,76 га), Шляхтинецькій (17 га) сільських та Великоберезовицькій (11 га) селищній радах.

При їх залученні в обробіток із встановленням орендної плати – 3% додатково до бюджетів місцевих рад надійшло б орієнтовано 320,5 тис. грн.

Землі загального користування (пасовища, сіножаті) по всіх сільських радах Тернопільського району використовуються в основному для сінокосіння та випасання великої рогатої худоби, а де протікають ріки, як прибережні захисні смуги.

Загальна площа земель загального користування становить 6,8 тис. га, в тому числі сільськогосподарських угідь 4,7 тис. га, сіножаті 2,2 тис. га,  пасовищами 2,4 тис. га.

 

Використання водних ресурсів

 

 

На обліку знаходиться 35 ставків і водосховищ.

 

Облводогоспом погоджено матеріали оренди на 19 ставків, зокрема:

 

1.     ПМП «Агрон» - с. М.Ходачків, загальна площа – 13,0 га

2.     ПП «Асіс» - с. Жовтневе, загальна площа – 6,2 га

3.     Бойців Н.Б. – с. Романівка, загальна площа – 17,9 га

4.     ТзОВ «Весна» - с. Ангелівка, загальна площа – 17,5 га

5.     Ворона І.С. – с. В.Березовиця, загальна площа – 19,38 га

6.     Гасій В.П. – с. Довжанка, загальна площа – 14,7 га

7.     Горохівський Р.Б. – с. Білоскірка, загальна площа – 16,6 га

8.     Горохівський Р.Б. – с. Грабовець, загальна площа – 2,5 га

9.     Дзидзан Б.Т.,  Роговський  Б.Є. – с. Ступки, загальна площа –  3,7 га

10.   Люлька Р.М. – с. М. Ходачків, загальна площа – 5,7 га

11.   Тов. «Ексінтер» ЛТД – с. Романівка, загальна площа – 43,5 га

12.   СГВК «Кип’ячка» - с. Кип’ячка, загальна площа – 4,9 га

13.   Матла М.Й. – с. Почапинці, загальна площа – 19,2 га

14.   СМП «Меблевик» - с. М.Ходачків, загальна площа – 25,5 га

15.   Мокровський І.Р. – с. Настасів, загальна площа – 14,2 га

16.   Сушко М.А. – с. Підгороднє, загальна площа – 9,9 га

17.   ВАТ «Тернопільавтогосп» - с. Стегниківці, загальна площа – 31,9 га

18.   Шевчук В.М. – с. Домаморич, загальна площа – 7,2 га

19.   Шинкарчук Р.М. – с. Мар’янівка, загальна площа – 2,6 га

 

На 13 ставків укладено договори оренди земель водного фонду:

1.     ПП «Асіс» - с. Жовтневе

2.     Ворона І.С. – с. В.Березовиця

3.     Гасій В.П. – с. Довжанка

4.     Горохівський Р.Б. – с. Білоскірка, с. Грабовець

5.     Дзидзан Б.Т., Роговський  Б.Є. – с. Ступки

6.     Тов. «Ексінтер» ЛТД – с. Романівка

7.     Матла М.Й. – с. Почапинці

8.     СМП «Меблевик» - с. М.Ходачків

9.     Мокровський І.Р. – с. Настасів

10.   Сушко М.А. – с. Підгороднє

11.   ВАТ «Тернопільавтогосп» - с. Стегниківці

12.   Шевчук В.М. – с. Домаморич

 

Заключено договорів оренди водних об’єктів на 8 ставків, сплачено орендної плати до Державного бюджету за 2010 рік на суму 1,7 тис. грн.

Станом на 15.02.2011 року облводгоспом погоджено наступні договори оренди водних об’єктів:

 

1.     ПП «Асіс» - с. Жовтневе

2.     Ворона І.С. – с. В.Березовиця

3.     Гасій В.П. – с. Довжанка

4.     Горохівський Р.Б. – с. Білоскірка, с. Грабовець

5.     Матла М.Й. – с. Почапинці

6.     ВАТ «Тернопільавтогосп» - с. Стегниківці

7.     Шинкарчук Р.М. – с. Мар’янівка

 

На інші ставки, де видані погодження, необхідно заключити договори оренди водних об’єктів. Крім того, необхідно оголосити конкурс на оренду водних об’єктів в с. Баворів, Драганівка, Йосипівка, Козівка.

Орендну плату за оренду земель водного фонду і водних об’єктів встановлювати відповідно до чинного законодавства.

 

 

Використання земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення

 

На території Тернопільського району знаходиться:

2 заказники загальнодержавного значення загальною площею – 622,6 га та 20 заказників місцевого значення загальною площею 210,27 га.

На нарадах із землевпорядниками сільських, селищних рад неодноразово наголошувалось на необхідності прийняття рішень щодо розроблення проектів землеустрою, організації і встановлення меж територій природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, а також всебічного сприяння у вирішенні питань, пов’язаних із наданням у користування вказаних ділянок суб’єктам туристичної галузі. Однак через відсутність коштів до цього часу роботи по виготовленню землевпорядної документації не розпочаті.

 

 

Використання земель для надрокористування

 

 

Станом на 01.01.2011 року в Тернопільському районі Тернопільської області взято на облік 18 родовищ і проявів корисних копалин. Із них на Державному обліку балансових запасів знаходиться 16 родовищ.

Крім того по 8 родовищах отримані спеціальні дозволи на експлуатацію корисних копалин, а саме:

 

1.     Драганівське родовище суглинків – не працює. Власник – ВАТ Тернопільський завод будматеріалів «Керамік».

2.     Ступківське родовище суглинків – працює. Власник – ВАТ «Будматеріали».

3.     Малоходачківське родовище суглинків – працює. Власник – ПП «МАКГРИ».

4.     Ігровицьке родовище суглинків – працює. Власник ТзОВ «Добробуд».

5.     Великоглибочецьке родовище суглинків – працює. Власник – ТзОВ «Агрокомплекс».

6.     Чистилівське родовище пісків і суглинків – працює. Власник – ВАТ «Тернопільський кар’єр».

7.     Стегниківське родовище пісків – працює. Власник – ТзОВ «Україна».

8.     Верхньо-Івачівське родовище прісних підземних вод – працює. Власник – комунальне підприємство «Тернопільводоканал».

 

Станом на 01.01.2011 року правовстановлюючих документів на землю немає ні один надрокористувач Тернопільського району.

Згідно форми 6-ЗЕМ під відкритими розробками і кар’єрами на території Тернопільського району знаходиться 124,96 га. Із них: відкриті розробки та кар’єри які експлуатують – 39,7 га, інші: земельні ділянки (відпрацьовані розробки та кар’єри, які не експлуатуються і потребують рекультивації) – 85,26 га

 

Суб’єкти підприємницької діяльності

 

Слід зазначити, що серед 210 суб’єктів підприємницької діяльності, які мають укладені діючі договори оренди, процентні ставки в процентному відношенні:

Менше 3% – 29  СПД, або 14%;

Від 3% до 5% – 84 СПД, або 40%;

Від 6% до 9% – 69 СПД, або 33%;

10% і більше – 28 СПД, або 13%.

 

За роки проведення реформування земельних відносин подолано монополію держави на земельну власність і встановлено багатосуб’єктність права власності на землю. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування мають достатнє законодавче забезпечення щодо здійснення своїх повноважень у галузі земельних відносин, у тому числі й дієвого контролю за використанням земель усіх категорій.

Разом з тим в районі ще не створено достатніх умов для реалізації в повному обсязі вимог Земельного кодексу України. Зокрема:

-          багато власників і землекористувачів у населених пунктах не мають правовстановлюючих документів на землю;

-          нераціонально використовуються землі запасу та резерву;

-          не організовано жодного продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення вільних від забудови шляхом проведення аукціону(конкурсу);

-          не встановлені межі більшості населених пунктів, що призводить до конфліктних ситуацій при нарахуванні і сплаті земельного податку та наданні земельних ділянок громадянам і юридичним особам;

-          зважаючи на реальне становлення ринку земель сільськогосподарського призначення, слід особливу увагу звернути на проведення якісної оцінки ґрунтів, що дасть можливість максимально об’єктивно провести експертну грошову оцінку земельної ділянки;

-          повільно проводиться інвентаризація земель несільськогосподарського призначення в межах і за межами населених пунктів і, як наслідок, затягується оновлення планово-картографічних матеріалів;

-          відсутні планово-картографічних матеріалів щодо якісної оцінки ґрунтів. Ґрунтові обстеження, проведені на початку 80-х років минулого століття, не відповідають сучасному стану ґрунтового покриву і не задовольняють вимоги життєдіяльності. Зважаючи на реальне становлення ринку земель сільськогосподарського призначення, слід особливу увагу звернути на проведення повторного туру обстеження. За його результатами буде проведено нове бонітування та економічна оцінка земель, що дасть можливість максимально об’єктивно провести експертну грошову оцінку земельної ділянки;

-          відсутній дієвий контроль з боку органів виконавчої влади за виконанням конституційних вимог щодо набуття громадянами та юридичними особами у власність земельних ділянок.

Це далеко не повний перелік  проблемних питань в районі, на які слід звернути увагу всім, а особливо виконавчій владі.

З огляду на зазначене та враховуючи значимість регулювання земельних відносин у період становлення та розвитку ринкової економіки в країні, необхідно вжити невідкладних заходів щодо комплексного вирішення питань у галузі землекористування, формування нових пріоритетів реалізації земельної політики та вдосконалення земельних відносин усіх структур державного управління в районі.

Додатково слід зазначити, що аналізуючи вищенаведене та прогнозуючи збільшення надходження коштів до місцевих бюджетів, при умові передачі земель державної власності (землі запасу та резервного фонду (рілля), землі під господарськими будівлями та дворами, землі зайняті ставками і штучними водосховищами та землі під відкритими розробками і кар’єрами), які використовуються без правовстановлюючих документів, а також ті, що не використовуються, орієнтовна площа яких становить 1,7 тис. га, при ставці орендної плати хоча б 3 відсотки нормативної грошової оцінки землі (в середньому рілля по району) надходження могли б скласти  700 тис. грн..

У зв’язку з цим, пропонуємо Тернопільській районній державній адміністрації та сільським і селищним радам взяти на контроль дані питання та при подальшому виконанні своїх повноважень забезпечити поступлення до бюджетів всіх рівнів коштів від використання земель державної власності у повних обсягах.