РАЙОННА ПРОГРАМА
реформування і розвитку житлово-комунального господарства в Тернопільському районі на 2011-2014 роки
1. Паспорт
1. |
Ініціатор розроблення програми |
Обласна державна адміністрація |
2. |
Дата, номер і назва розпорядчого документа органу виконавчої влади про розроблення програми |
Розпорядження голови обласної державної адміністрації від 08.06.2010 № 374 «Про проект обласної програ-ми реформування і розвитку житлово-комунального господарства Терно-пільської області на 2010-2014 роки» Рішення Тернопільської обласної ради від 20.08.2010 року №1032 «Про обласну програму реформування і розвитку житлово-комунального господарства Тернопільської області на 2010-2014 роки» |
3. |
Розробник програми |
Відділ розвитку інфраструктури райдержадміністрації |
4. |
Співрозробники програми |
- |
5. |
Відповідальний виконавець програми |
Відділ розвитку інфраструктури райдержадміністрації |
6. |
Учасники програми |
Органи місцевого самоврядування, підприємства житлово-комунальної галузі |
7. |
Термін реалізації програми |
2011 – 2014 роки |
7.1. |
Етапи виконання програми |
- |
8. |
Перелік місцевих бюджетів, які беруть участь у виконанні програми (для комплексних програм) |
- державний бюджет - місцевий бюджет |
9. 9.1. |
Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації програми, всього, у тому числі: - коштів місцевих бюджетів -коштів державного бюджету |
14795,2 тис. гривень 6291,2 тис. гривень 8504,0 тис. гривень |
2. Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована програма
Житлово-комунальне господарство Тернопільського району є однією з найбільш важливих та пріоритетних галузей господарського комплексу району, на яке покладено завдання стабільного функціонування та забезпечення безперебійної життєдіяльності населених пунктів на території району.
Недосконалість системи управління житлово-комунальним господарством, зволікання з його реформуванням призвели до того, що підприємства галузі неспроможні ефективно працювати в ринкових умовах, надавати споживачам послуги належних рівня та якості. Так станом на 1 вересня 2011 року кредиторська заборгованість у галузі становить 161,7 тис.грн., а дебіторська – 200,0 тис.грн., з них 90,6 тис.грн. – з оплати житлово-комунальних послуг населенням.
В Тернопільському районі на обслуговуванні житлово-комунальних підприємств перебуває 36 житлових будівель, загальною площею 52,9 тис.кв.метрів. З року в рік зменшується виділення коштів місцевих бюджетів на капітальний ремонт, з місцевих бюджетів виділяються кошти в межах 5-10 відсотків від нормативної потреби, така тенденція спостерігається впродовж останніх 10 років.
У сфері житлово-комунального господарства району діють підприємства в смт.В.Бірки, с.В.Гаї, смт.В.Березовиця, с.В.Глибочок.
Житлово-комунальними підприємствами району експлуатується 17 артсвердловин, потужністю 121,0 куб.метрів на добу, 11 водонапірних башт, об'ємом 328,0 куб.метрів.
Протяжність комунальної водопровідної мережі становить 43,5 км, у тому числі 19,4 км - водогони, 8,2 км - вулична мережа, 6,5 км - внутрішньоквартальна мережа, з яких 3,6 км (8,2 %) – аварійні і ветхі.
Загальна протяжність мережі водовідведення становить 24,7 км, у тому числі 7,0 км – головні колектори, 4,1 км – внутрішньоквартальна мережа, 4,9 км – вулична мережа, з яких 2,5 км (10,1%) перебувають в аварійному стані і потребують негайної заміни.
Санітарна очистка та захоронення твердих побутових відходів (в подальшому ТПВ), що утворилися в результаті життєдіяльності населення району, є однією з найгостріших проблем комунального господарства Тернопільського району. Щорічно в селищах і селах району утворюється понад 9598 тис. куб. метр твердих побутових відходів, які захороняються на полігонах та сміттєзвалищах району. В районі проводиться паспортизація сміттєзвалищ і полігонів ТПВ. Фактично в районі паспортизовано 22 сміттєзвалища. Щороку створюються несанкціоновані сміттєзвалищ, що негативно впливає на екологічний стан території.
В районі функціонує 58 кладовищ загальною площею 60,2 га.
Більшість кладовищ не відповідають вимогам «Інструкції про порядок, утримання кладовищ і організацію ритуального обслуговування в населених пунктах України».
Недосконала тарифна політика та практика встановлення цін і тарифів зумовила хронічну і постійно зростаючу збитковість діяльності підприємств. Склалась ситуація, за якої підприємства галузі не мають достатніх коштів на утримання в належному стані комунальних споруд, мереж і устаткування.
Як наслідок, погіршуються технічні та експлуатаційні параметри основних фондів, збільшуються питомі витрати на виробництво житлово-комунальних послуг, непродуктивні витрати та втрати матеріальних і енергетичних ресурсів, а отже, знижується рівень і якість комунальних послуг, що викликає обґрунтовану невдоволеність населення. Відповідно зменшується об’єм платежів за послуги, що надаються підприємствами житлово-комунального господарства.
У свою чергу неплатежі населення за комунальні послуги погіршують і без того скрутний фінансовий стан комунальних підприємств і не дають можливості підтримувати у належному технічному стані свої основні фонди.
Сьогодні є очевидним той факт, що головної мети житлово-комунальної реформи - підвищення якості та надійності надання житлово-комунальних послуг шляхом розвитку економічних відносин, відкриття ринку цих послуг для приватного бізнесу, ефективного регулювання природних монополій, стимулювання ресурсозбереження, розвитку ініціативи власників житла - досягнуто не було.
Основними причинами виникнення проблем є:
- недосконалість структури управління галуззю та нормативно-правової бази для забезпечення її надійного і ефективного функціонування;
- відсутність поширення процесу розмежування функцій замовника та виконавця послуг;
- незадовільні темпи створення ефективного власника житла - об’єднань співвласників багатоквартирних будинків;
- відсутність конкурентного середовища на ринку житлово-комунальних послуг, що характеризується низькою кількістю залучення на конкурсних засадах приватних підприємств;
- недостатня ініціатива органів місцевого самоврядування щодо залучення приватних підприємств та громадян до діяльності у сфері житлово-комунального господарства;
- надання житлово-комунальних послуг неналежної якості та не в повному обсязі, що призводить до зменшення населенням оплати послуг;
- дефіцит фінансових ресурсів, необхідних для відновлення, належної експлуатації та обслуговування житлового фонду, систем тепло-, водопостачання та водовідведення;
- високий рівень зношеності основних фондів та збільшення видатків на ліквідацію аварійних ситуацій;
- безвідповідальне ставлення власників та користувачів до свого житла, що призводить до його швидкого фізичного та морального старіння;
- низька інвестиційна привабливість підприємств у зв’язку з незадовільним фінансовим та технічним станом галузі житлово-комунального господарства.
Програма розроблена для вирішення ряду проблем, а саме:
1) технічного стану житлового фонду, систем водопостачання та водовідведення;
2) зменшення втрат паливно-енергетичних ресурсів та собівартості житлово-комунальних послуг;
3) доступності послуг належного рівня та якості житлово-комунального обслуговування населення.
3. Визначення мети програми
Метою програми є покращення технічного стану житлового фонду, систем водопостачання та водовідведення; скорочення питомих показників використання енергетичних і матеріальних ресурсів на виробництво житлово-комунальних послуг шляхом технічного переоснащення житлово-комунального господарства, формування та створення розвинутого конкурентного середовища на ринку обслуговування житла, утримання об’єктів благоустрою; задоволення потреб населення та інших споживачів в економічно доступних житлово-комунальних послугах належного рівня та якості, що відповідає вимогам державних стандартів.
4. Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблем,
обсяги та джерела фінансування, строки та етапи виконання програми
Дана Програма буде реалізуватися шляхом:
- поглиблення демонополізації житлово-комунального господарства, створення конкурентного середовища на ринку житлово-комунальних послуг;
- забезпечення беззбиткового функціонування підприємств житлово-комунального господарства;
- технічного переоснащення житлово-комунального господарства, скорочення питомих показників використання енергетичних і матеріальних ресурсів на виробництво житлово-комунальних послуг;
- розвиток державного регулювання діяльності природних монополій на ринку комунальних послуг;
- забезпечення широкої громадської підтримки державної політики реформування і розвитку житлово-комунального господарства.
Фінансування програми щодо реалізації інвестиційних проектів, у тому числі пілотних проектів у сфері житлово-комунального господарства здійснюється шляхом цільового фінансування відібраних на конкурсній основі проектів.
Фінансування проводитиметься із державного, обласного та місцевих
бюджетів і складає :
коштів місцевих бюджетів – 6291,2 тис.гривень;
коштів державного бюджету – 8504,0 тис.гривень.
Виконання заходів Програми планується в один етап протягом 2011-2014 років.
5. Перелік завдань і заходів програми та результативні показники
Протягом терміну дії Програми для досягнення її мети заплановано здійснити ряд заходів:
1) надання фінансової підтримки об’єднанням для реалізації інвестиційних проектів з технічного переоснащення та капітального ремонту житлових будинків;
2) залучення на конкурсних засадах підприємств усіх форм власності та суб’єктів підприємницької діяльності до обслуговування житлового фонду та прибудинкової території, утримання об’єктів благоустрою;
3) запровадити новий механізм формування цін і тарифів на житлово-комунальні послуги, спрямований на забезпечення ефективного господарювання та економного використання енергетичних і матеріальних ресурсів;
4) активізувати роботу серед всіх категорій споживачів щодо своєчасної оплати житлово-комунальних послуг на рівні, не нижчому 98 відсотків та посилити претензійну роботу з боржниками за надані житлово-комунальні послуги;
5) стимулювати реалізацію інвестиційних проектів:
- капітальний ремонт житлових будинків із застосуванням енергозберігаючих технологій і обладнання;
- реконструкцію житлового фонду;
- оснащення наявного житлового фонду будинковими засобами обліку та регулювання споживання води;
- будівництво централізованих cистем водопостачання і водовідведення з використанням енергоощадного обладнання та технологій;
- будівництво очисних споруд;
- реконструкція котелень із заміною малоефективних котлів та перехід на альтернативний вид палива (торф, тирса, мазут);
- впровадження когенераційних установок на котельнях;
6)будівництво та модернізацію об’єктів у сфері благоустрою та інженерного захисту територій:
- реконструкція та капітальний ремонт вулично-дорожньої мережі комунальної власності;
- реконструкція та модернізація мереж зовнішнього освітлення;
- облаштування дитячих майданчиків;
- будівництво та реконструкція парків зелених насаджень;
- будівництво нових та благоустрій існуючих кладовищ;
7) проведення громадських слухань, круглих столів для формування виваженої громадської позиції та дотримання балансу інтересів постачальників і споживачів житлово-комунальних послуг;
8) інформувати населення про розміри плати за житлово-комунальні послуги та про наявність заборгованості за ці послуги.
Очікувані результати для галузі житлово-комунального господарства:
- надання фінансової підтримки об’єднанням товариств співвласників багатоквартирних будинків;
- надання населенню житлово-комунальних послуг належної якості, створення конкурентного середовища
- беззбиткове функціонування підприємств житлово-комунального господарства;
- прозорість у формуванні тарифної та цінової політики на житлово-комунальні послуги;
- технічне переоснащення підприємств житлово-комунального господарства з метою зменшення ресурсоспоживання і дотримання екологічних нормативів;
- оснащення багатоквартирних будинків побудинковими приладами обліку води;
- створення системи ефективного управління підприємствами житлово-комунального господарства житлом та розвиток системи регулювання природних монополій у сфері виробництва та надання житлово-комунальних послуг;
- забезпечення широкої суспільної підтримки виконання основних завдань у рамках реформи житлово-комунального господарства.
Ресурсне забезпечення районної програми реформування житлово-комунального господарства на 2011-2014 роки в Тернопільському районі
тис.грн.
Обсяг коштів, які пропонується залучити на виконання програми, тис.грн. |
Етапи виконання програми, роки |
Усього витрат на виконання програми |
|||
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
||
Обсяг ресурсів, усього, у тому числі: |
3698,8 |
3698,8 |
3698,8 |
3698,8 |
14795,2 |
Місцевий бюджет |
1572,8 |
1572,8 |
1572,8 |
1572,8 |
6291,2 |
Державний |
2126,0 |
2126,0 |
2126,0 |
2126,0 |
8504,0 |
6. Напрями діяльності та заходи програми
Напрями діяльності та заходи програми наведені у додатку 1 до цієї програми.
7. Координація та контроль за ходом виконання програми
Координацію, контроль та взаємне інформування між виконавцями програми здійснює відділ розвитку інфраструктури районної державної адміністрації.