Гаряча лінія 04.11.2019 Нещодавно в Головному управлінні ДПС у Тернопільській області начальник управління правового забезпечення Роман Рацин під час сеансу «гаряча лінія» поспілкувався із додзвонювачами щодо оскарження рішень податкових органів. Найцікавіші запитання та відповіді на них надаємо увазі читачів. Питання 1. Чи можна у суді оскаржити акт перевірки? Відповідь: У суді не вдасться оскаржити акт документальної перевірки, оскільки він є лише носієм доказової інформації та сам по собі не породжує настання будь-яких юридичних наслідків та не зумовлює виникнення будь-яких прав та обов’язків суб’єкта господарювання. Якщо ж на підставі акта буде складене податкове повідомлення-рішення, то це й буде рішенням, яке підлягає судовому оскарженню. Питання 2. Мене як засновника цікавить, які є інстанції для судових спорів з податківцями? Відповідь: Судові спори можуть послідовно проходити такі інстанції: - перша інстанція – місцевий адміністративний суд; - апеляційна інстанція – апеляційний адміністративний суд, який переглядає рішення місцевого адміністративного суду в межах своєї територіальної юрисдикції; - касаційна інстанція – Верховний Суд, який переглядає рішення суду апеляційної інстанції. Судові рішення суду касаційної інстанції є остаточними і оскарженню не підлягають. Питання 3. А можна частково оскаржити податкове повідомлення-рішення? Відповідь: Так, платник податку може оскаржити в суді як усю суму грошового зобов’язання, визначеного в податковому повідомленні-рішенні, так і її частину. Неоскаржувану суму грошового зобов’язання з податкового повідомлення-рішення слід сплатити протягом 10 календарних днів, наступних за днем отримання податкового рішення або рішення за скаргою (якщо відповідна сума оскаржувалася в адміністративному порядку). Питання 4. Під час судового оскарження підприємству нарахували пеню. Чи правомірно це? Відповідь: Так, правомірно. За весь період судового оскарження платнику податків нараховується пеня на підставі ст. 129 Податкового кодексу України. І у разі залишення позовної заяви без задоволення цю суму пені доведеться сплатити. Питання 5. Чи можуть під час розгляду скарги податківці ще додатково провести перевірку? Відповідь: Одним із «побічних наслідків» оскарження податкових повідомлень-рішень може бути призначення позапланової податкової перевірки, якщо у своїй скарзі платник зазначає про обставини, які не були досліджені та не взяті до уваги податковим органом, а їх об’єктивна оцінка не можлива без проведення перевірки. Крім того, за результатами розгляду скарги податкове повідомлення-рішення може бути не тільки залишене в силі, а й прийняте додаткове рішення про збільшення грошового зобов’язання, про що суб’єкту господарювання надсилається окреме повідомлення на суму збільшення. Питання 6. Нагадайте, будь ласка, скільки часу є для оскарження?
Відповідь: Податковим кодексом України встановлено строки звернення зі скаргою: · 10 днів з дня отримання платником рішення, що оскаржується; · 30 днів з дня надходження податкового повідомлення-рішенння, якщо держорган визначив грошове зобов’язання на підставах, не пов’язаних із порушенням податкового законодавства. Також за поважних причин цей строк може бути продовжено, із передбачених підстав (п. 102.6 ПКУ) та підтверджених документально, тільки за письмовим запитом платника податків. Сектор комунікацій Головного управління ДПС у Тернопільській області |