реалізації в районі державної політики
у сфері протидії поширенню наркоманії,
боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів,
психотропних речовин та прекурсорів на 2012-2015 роки
1. Паспорт програми
1. |
Ініціатор розроблення програми |
Головне управління охорони здоров’я облдержадміністрації |
2. |
Дата, номер і назва розпорядчого документа органу виконавчої влади про розроблення програми |
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 22 листопада 2010 року № 2140-р, розпорядження голови обласної державної адміністрації від 18 січня 2011 року № 26 „Про затвердження плану заходів щодо виконання Концепції реалізації державної політики у сфері протидії поширенню наркоманії, боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів на 2011-2015 роки” |
3. |
Розробник програми |
Тернопільське районне територіальне медичне об'єднання |
4. |
Відповідальний виконавець програми |
Тернопільське районне територіальне медичне об'єднання, відділи у справах сім’ї, молоді та спорту, освіти райдержадміністрації |
5. |
Учасники програми |
Відділ культури і туризму райдержадміністрації, РВ УМВС України в області, Тернопільський районний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді |
6. |
Термін реалізації програми |
до 2015 року
|
6. |
Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації програми, всього, у тому числі: |
48,8 тис. грн. |
6.1. |
Коштів районного бюджету |
48,8 тис. грн. |
6.2. |
Інші джерела |
|
2. Проблема, на розв’язання якої спрямована програма
Програма розроблена з метою реалізації Плану заходів щодо виконання Концепції реалізації державної політики у сфері протидії поширенню наркоманії, боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів на 2012-2015 роки, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 22 листопада 2010 року №2140-р.
Вживання наркотичних засобів та психотропних речовин не за медичним призначенням становить одну з найсерйозніших медико-соціальних проблем (жорстоке та недбале ставлення до дітей, збільшення кількості дорожньо-транспортних пригод, зростання злочинності, нещасних випадків на виробництві, зниження продуктивності праці) та створює безпосередню загрозу національній безпеці держави. Незважаючи на комплекс запобіжних заходів, що здійснюються органами державної влади, рівень поширення наркоманії в країні залишається високим. На кожні 10 тис. населення в середньому 31 особа незаконно вживає наркотичні засоби та психотропні речовини. Також збільшується кількість видів наркотичних засобів, психотропних речовин та лікарських середників, зловживання якими може викликати наркотичну залежність. На території України з’являються синтетичні аналоги психотропних засобів та наркотичних речовин, вживання яких може привести до непередбачуваних наслідків. Міжнародні злочинні угрупування здійснюють транзитне переміщення наркотичних засобів та психотропних речовин територією України. Відбувається інтенсивна перебудова нелегального наркоринку – висококонцентрований опій, героїн, кокаїн, синтетичні наркотичні засоби витісняють „традиційні” для України опійну макову соломку та маріхуану.
За 2010 рік на території області виявлено 1022 факти незаконного обігу наркотиків, задокументовано 666 наркозлочинів. В районі за 2010 рік задокументовано 36 наркозлочинів, за 2011 рік - 30 наркозлочинів. Із задокументованих злочинів 53% відносяться до категорії тяжких та особливо тяжких.
У Тернопільській області поширення наркотизації відбувається більш латентно, що викликає невиправдане заспокоєння і послаблення антинаркотичної роботи. На медичному обліку перебуває близько 600 хворих на наркоманію; 60 % з них особи віком до 35 років, у їх числі майже чверть жінок. По району на обліку перебуває 36 хворих на наркоманію, з них 72 % віком до 35 років, жінок – 18 %. Вживання маріхуани стає нормою серед молоді. Низький рівень інформованості населення щодо наслідків розповсюдження наркотичних речовин та лікарських засобів, зловживання якими може викликати наркотичну залежність, недостатня можливість отримання кваліфікованої інформації з цих питань призводять до загострення проблеми. До активізації незаконного обігу наркотичних засобів та психотропних речовин призводить також неналежний контроль за використанням прекурсорів закладами та підприємствами, діяльність яких пов’язана із застосуванням, а також їх незаконне виробництво та ввезення з інших територій.
3. Мета і завдання програми
Метою програми є визначення та здійснення на період до 2015 року заходів щодо протидії поширенню в районі наркоманії, боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів, зміцнення здоров’я нації, а також зменшення негативних соціальних, економічних та інших наслідків, пов’язаних з вживанням наркотичних засобів та психотропних речовин.
4. Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми, обсягів
та джерел фінансування; строки та етапи виконання програми
Виконання Заходів Програми реалізації в районі державної політики у сфері протидії поширенню наркоманії, боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів на 2012-2015 роки нададуть можливість:
- зменшити рівень попиту на наркотичні засоби та психотропні речовини, а також лікарські засоби, зловживання якими може викликати наркотичну залежність, шляхом проведення комплексних оперативно-профілактичних операцій з метою виявлення і знищення незаконних посівів маку та конопель, недопущення їх незаконного витоку та перекриття каналів збуту наркосировини з легальних посівів;
- підвищити ефективність діяльності органів виконавчої влади, спрямовану на реалізацію державної політики у сфері протидії поширенню наркоманії, боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів шляхом створення при виконавчих органах влади координаційних комітетів боротьби з наркоманією для забезпечення ефективної міжгалузевої взаємодії, проведення моніторингу діяльності органів і організацій, відповідальних за подолання наркоманії в районі;
- забезпечити належний рівень міжвідомчої координації та практичної взаємодії органів виконавчої влади у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів шляхом впровадження в районі заходів, які передбачають активізацію антинаркоманійної діяльності щодо всіх зацікавлених організацій;
- забезпечити належний контроль за виробництвом, виготовленням, придбанням, зберіганням, відпуском, обліком, перевезенням, пересиланням наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів, а також лікарських засобів, зловживання якими може викликати наркотичну залежність, шляхом обстеження приміщень суб’єктів господарської діяльності та перевірки лікувально-профілактичних закладів області, рівня їх укріплення, наявності охорони, осіб, допущених до роботи з наркотичними засобами, психотропними речовинами та прекурсорами;
- підвищити рівень поінформованості населення щодо наслідків розповсюдження наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів, а також лікарських засобів, зловживання якими може викликати наркотичну залежність, вживання зазначених засобів та речовин не за медичним призначенням шляхом розповсюдження через засоби масової інформації соціальної реклами з антинаркотичної пропаганди, контактних телефонів для повідомлень про факти порушення антинаркотичного законодавства, виготовленням та розповсюдженням інформаційно-просвітницьких матеріалів (буклети, плакати, пам’ятки, посібники);
- підвищити ефективність заходів, спрямованих на реабілітацію осіб з наркотичною залежністю та їх повернення до соціуму;
- підвищити рівень ефективності правоохоронної діяльності у сфері протидії поширенню наркоманії, боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів, їх виробництвом, розповсюдженням, а також незаконним ввезенням на територію району та транзитом їх територією району шляхом роз’яснення населенню про кримінальну відповідальність за дії, пов’язані з незаконним обігом наркотиків.
Ресурсне забезпечення
реалізації в районі державної політики у сфері протидії
поширенню наркоманії, боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів на 2011-2015 роки
(тис. гривень)
Обсяг коштів, які пропонується залучити на виконання програми |
Усього витрат на виконання програми |
||||||||||||
2012 рік |
2013 рік |
2014 рік |
2015 рік |
|
|||||||||
Обсяг ресурсів, у тому числі: районний бюджет |
12,2 |
12,2 |
12,2 |
12,2 |
48,8 |
||||||||
Інші джерела |
|
|
|
|
|
|
Реалізація визначених завдань передбачається за рахунок коштів районного бюджету в сумі 48,8 тис. гривень.
Фінансове забезпечення програми не потребує виділення додаткових бюджетних коштів на її реалізацію і буде здійснюватися за рахунок коштів районного бюджету, передбачених в обсязі міжбюджетних трансфертів на галузі охорони здоров’я, освіти та реалізацію молодіжної програми.
5. Перелік завдань і заходів програми та результативні показники
Реалізація програми дасть змогу:
- зменшити обсяг вживання всіх видів наркотичних засобів та психотропних речовин, а також знизити рівень потенційного ризику та шкоди внаслідок вживання таких засобів та речовин:
- забезпечити протидію організованим угрупуванням, що здійснюють незаконне переміщення наркотичних засобів та психотропних речовин через територію району та дотримання законодавства щодо контролю за виробництвом, виготовленням, придбанням, зберіганням, відпуском, обліком, перевезенням, пересиланням лікарських засобів, зловживання якими може викликати наркотичну залежність;
- знизити рівень попиту на наркотичні засоби та психотропні речовини в результаті здійснення ефективних заходів, зокрема щодо раннього втручання, лікування та соціальної реабілітації осіб з наркотичною залежністю;
- підвищити рівень поінформованості населення щодо наслідків вживання не за медичним призначенням наркотичних засобів та психотропних речовин, а також лікарських засобів, зловживання якими може викликати наркотичну залежність та їх розповсюдження із залученням неурядових організацій, територіальних громад та засобів масової інформації;
- сформувати в суспільстві, насамперед у молоді, негативне ставлення до вживання наркотичних речовин не за медичним призначенням;
- запровадити науково обґрунтований підхід до медичного забезпечення, соціальної реабілітації та соціальної реінтеграції осіб з наркотичною залежністю;
- підвищити ефективність заходів, які вживаються правоохоронними органами, задіяними в боротьбі з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів, з метою зменшення нелегального постачання на територію району наркотичних засобів, речовин та прекурсорів;
- створити систему моніторингу ефективності заходів, спрямованих на протидію поширенню наркоманії, та контролю за обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів, а також лікарських засобів, зловживання якими може викликати наркотичну залежність;
- створити ефективну систему освіти, підвищення кваліфікації, проведення тренінгів для працівників з питань протидії поширенню наркоманії та контролю за обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів, а також лікарських засобів, зловживання якими може викликати наркотичну залежність;
- активізувати співробітництво між державними органами, неурядовими організаціями та громадськістю.
Результатами виконання заходів програми є:
- покращення якості виявлення хворих на наркоманію на 15-20%: 2012 рік – 3-4 %; 2013 рік – 3-4%; 2014 рік – 3-4%; 2015 рік – 4-5%.
- перекриття, виявлення та блокування шляхів надходження наркотичних речовин у незаконний обіг;
- покращення діагностично-лікувального процесу у медичному аспекті, з метою ефективної допомоги хворим на наркотичну залежність;
- покращення якості та результативності профілактичної, роз’яснювальної роботи серед населення району;
- суттєве зниження захворюваності на ВІЛ-інфекцію та гепатити, пов’язаної з подальшим розширенням програми замісної підтримувальної терапії для споживачів ін’єкційних наркотиків в районі;
- зниження росту злочинності на 10-15%, пов’язаної з незаконним обігом наркотиків, психотропних речовин та прекурсорів: 2012 рік – 2-3%; 2013 рік – 2-3%; 2014 рік – 2-3%; 2015 рік – 3-4%.
№
з/п
|
Назва напрямку діяльності (пріоритетні завдання)
|
Перелік заходів програми
|
Строки вико-нання
|
Виконавці
|
Джерела фінансування
|
Орієнтовні обсяги фінансування (вартість) тис. грн. по роках
|
|||
2012р.
|
2013р.
|
2014р.
|
2015р.
|
||||||
1.
|
Робота органів виконавчої влади щодо координації заходів боротьби з незаконним обігом наркотиків
|
1.1. Розробити комплексні заходи, які передбачають активізацію антинаркоманійної діяльності в населених пунктах району.
|
2012
|
Тернопільське районне територіальне медичне об'єднання
|
Не потребує вкладення коштів
|
|
|
|
|
|
1.2. Створити при виконавчих комітетах сільських рад координаційні комітети боротьби з наркоманією для забезпечення ефективної міжгалузевої взаємодії, проведення моніторингу діяльності органів і організацій, відповідальних за подолання наркоманії в районі.
|
2012-2015
|
Сільські, селищні ради, РВ УМВС
|
Не потребує вкладення коштів
|
|
|
|
|
|
2.
|
Робота закладів охорони здоров’я з питань боротьби з наркоманією
|
2.1. Активізувати виявлення осіб, які незаконно вживають психоактивні речовини, налагодити їх медичний облік з метою недопущення їх до діяльності з факторами підвищеного ризику.
|
2012
|
Тернопільське районне територіальне медичне об'єднання
|
Не потребує вкладення коштів
|
|
|
|
|
|
|
Впровадити 2.2. Впровадити систему динамічної оцінки поширення вживання учнями психо-активних речовин зі шкодою для здоров’я, поширити в районі досвід обласного наркологічного диспансеру і управління освіти і науки облдержадміністрації щодо застосування анонімного моніторингу вживання учнями тютюну, алкоголю і наркотиків.
|
2012-2015
|
Тернопільське районне територіальне медичне об'єднання, відділ ос віти райдержадміністрації, виконкоми с/рад
|
Не потребує вкладення коштів
|
|
|
|
|
|
2.3. Забезпечити проведення вибіркового уриноконтролю на наявність наркотиків в організмі у підлітків під час проведення їм щорічних профілактичних оглядів (лабораторні експрес-тести).
|
2012-2015
|
Тернопільське районне територіальне медичне об'єднання, відділ ос віти райдержадміністрації
|
Районний бюджет
|
7,7
|
7,7
|
7,7
|
7,7
|
|
3.
|
Інформаційне забезпечення та висвітлення проблем наркоситуації в районі
|
3.1. Висвітлювати в періо-дичному виданні районного рівня статистику наслідків, спричинених наркоманією в районі.
|
2012-2015
|
ТРТМО,
відділи у спра-вах сім’ї, моло-ді та спорту, освіти райдерж-адміністрації, РВ УМВС України в обла-сті, редакція газети „Поділь-ське слово”
|
|
|
|
|
|
4.
|
Правоохорон
ний напрямок роботи з дотримання антинарко-тичного законодавства України спільно із зацікавленими службами
|
4.1. Проводити комплексні оперативно-профілактичні операції „Мак” з метою виявлення і знищення незаконних посівів маку та конопель, недопущення їх незаконного витоку та перекриття каналів збуту наркосировини з легальних посівів.
|
Постійно
|
РВ УМВС України в області,
виконавчі комітети місцевих рад
|
Не потребує вкладення коштів
|
|
|
|
|
|
|
4.2. Проводити регулярні вечірні рейди по закладах культури району
|
2012-2015
|
РВ УМВС України в області,
виконавчі комітети місцевих рад, відділ культури і туризму РДА
|
Не потребує вкладення коштів
|
|
|
|
|
|
4.3. Посилити вимоги до формування насіннєвого фонду та охорони посівів, місць зберігання і перероблення нарковмісних рослин, порядку знищення відходів і пожнивних залишків.
|
2012-2015
|
РВ УМВС України в області,
виконавчі комітети місцевих рад
|
Не потребує вкладення коштів
|
|
|
|
|
|
|
|
4.4. Забезпечити здійснення систематичного контролю за дотриманням
суб’єктами господарювання умов провадження діяльності, пов’язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів.
|
2012-2015
|
РВ УМВС України в області,
виконавчі комітети місцевих рад
|
Не потребує вкладення коштів
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4.5. Забезпечити обстеження приміщень, перевірки рівня їх укріплення, наявності охорони, осіб, допущених до роботи з наркотичними засобами, психотропними речовинами та прекурсорами.
|
2012-2015
|
РВ УМВС України в області,
виконавчі комітети місцевих рад
|
Не потребує вкладення коштів
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
|
4.6. Забезпечити щороку перевірку приміщень 3-х ЛПЗ району щодо стану охорони, обстеження осіб, що залучені в обіг наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів.
|
2012-2015
|
РВ УМВС України в області,
Тернопільське районне територіальне медичне об'єднання
|
Не потребує вкладення коштів
|
-
|
-
|
-
|
-
|
5.
|
Профілакти-чний та просвітниць-кий напрямок роботи з дотримання антинарко-тичного законодавства серед населення області
|
5.1. Роз’яснювати населенню про кримінальну відповідальність за дії, пов’язані з незаконним обігом наркотиків.
|
2012-2015
|
РВ УМВС України в області
|
Не потребує вкладення коштів
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
5.2. Розповсюджувати через ЗМІ соціальну рекламу про неприпустимість вживання молоддю легальних наркотиків – алкогольних і тютюнових виробів.
|
2012-2015
|
Відділи у спра-вах сім’ї, моло-ді та спорту, освіти райдерж-адміністрації, районний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, РВ УМВС України в області
|
Не потребує вкладення коштів
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
5.3. Інформувати населення про існуючі контактні телефони для повідомлень про факти порушення антинаркотичного законодавства. Невідкладно реагувати на звернення громадян щодо незаконного розповсюдження наркотичних речовин.
|
2012-2015
|
РВ УМВС України в області
|
Не потребує вкладення коштів
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5.4. Провести рекламну кампанію з метою залучення представників недержавних організацій з питань щодо профілактики і протидії поширенню наркоманії.
|
2012-2015
|
Тернопільське районне територіальне медичне об'єднання, районний центр соціаль-них служб для сім’ї, дітей та молоді
|
Районний бюджет
|
2,5
|
2,5
|
2,5
|
2,5
|
|
|
|
5.5. Виготовляти та розповсюджувати інформаційно-просвітницькі матеріали (буклети, плакати, пам’ятки, посібники) щодо формування у молоді негативного ставлення до вживання наркотичних засобів та психотропних речовин.
|
2012-2015
|
Відділ у спра-вах сім’ї молоді та спорту рай-держадміні-страції, районний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді
|
Не потребує вкладення коштів
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5.6. Організовувати щороку районний конкурс соціальної реклами серед молодіжних та соціальних структур „Наше майбутнє – без шкідливих звичок”.
|
2012-2015
|
Відділи у спра-вах сім’ї молоді та спорту, освіти райдерж-адміністрації, районний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді
|
Районний бюджет
|
0,5
|
0,5
|
0,5
|
0,5
|
|
|
|
5.7. Надавати в установленому законодавством порядку всебічну підтримку молодіжним та дитячим громадським організаціям шляхом проведення конкурсу програм, спрямованих на протидію поширенню наркоманії, боротьбу з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів.
|
2012-2015
|
Відділи освіти, у справах сім’ї молоді та спорту райдерж-адміністрації
|
Не потребує вкладення коштів
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
5.8. Розробити та впроваджувати інформаційно-просвітницькі матеріали для
учнів з питань протидії поширенню наркоманії, боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психо-тропних речовин та прекурсорів.
|
2012-2015
|
Відділ освіти райдержадміністрації
|
Не потребує вкладення коштів
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
5.9. Проводити інформаційно-просвітницькі та профілактич-
ні заходи щодо протидії нарко-манії, пропаганди здорового способу життя, формування навичок протистояння шкідли-вому впливу вживання наркотичних засобів, психотропних речовин в літніх оздоровчих таборах, в дитячих та молодіжних громадських організаціях, населених
пунктах району.
|
2012-2015
|
Відділ у справах сім’ї молоді та спорту райдерж-адміністрації, районний центр соціаль-них служб для сім’ї, дітей та молоді
|
Не потребує вкладення коштів
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
5.10. Проводити із залученням громадськості інформаційно-просвітницькі та культурно-мистецькі акції (книжкові та художні виставки, фотовиставки, фестивалі, конкурси), спрямовані на протидію поширенню наркоманії, боротьбу з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів.
|
2012-2015
|
Відділи освіти, культури і туризму райдерж-адміністрації, районний центр соціаль-них служб для сім’ї, дітей та молоді
|
Не потребує вкладення коштів
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
5.11. Проводити районний форум „Молодь Тернопілля обирає здорове майбутнє”.
|
2012-2015
|
Відділи освіти, у справах сім'ї, молоді та спорту райдерж-адміністрації
|
Районний бюджет
|
1,0
|
1,0
|
1,0
|
1,0
|
|
|
5.12. Проводити тематичні семінари, наради „Профілактика негативних явищ у дитячому та молодіжному середовищі”.
|
2012-2015
|
Відділ у справах сім’ї, молоді та спорту райдерж-адміністрації, районний центр соціаль-них служб для сім’ї, дітей та молоді
|
Районний бюджет
|
0,5
|
0,5
|
0,5
|
0,5
|
|
|
5.13. Висвітлювати в засобах масової інформації питання протидії поширенню наркоманії, боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів.
|
2012-2015
|
Районне територіальне медичне об'єднання,
відділи у справах сім'ї, молоді та спорту, освіти, культури і туризму райдерж-адміністрації, районний центр соціаль-них служб для сім’ї, дітей та молоді, РВ УМВС України в області
|
Не потребує вкладення коштів
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
5.14. Організувати книжково-ілюстративні виставки „Від здоров’я людини до здоров’я планети”, „СНІД: проблеми суспільства і людини”. „Наркотик – ворог і злий обман”, диспути „Наркоманія та закон”; молодіжну акцію „Кидай палити, якщо хочеш жити”; профілактичний читацький діалог „Алкоголь та нікотин – руйнівник підростаючого покоління”; практичні прес-конференції „Наркоманія – результат завжди драматичний”; диспути „Здоров’я для всіх”, „Огляньмося на наші вчинки”, „Нове покоління без наркотиків і СНІДу”.
|
2012-2015
|
Відділ культури райдерж-адміністрації, районний центр соціаль-них служб для сім’ї, дітей та молоді
|
Не потребує вкладення коштів
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
5.15. Проводити моніторинг ефективності профілактики наркоманії серед учнів та студентів.
|
2012-2015
|
Відділи у справах сім’ї, молоді та спорту,
освіти, культури і туризму райдерж-адміністрації,
|
Не потребує вкладення коштів
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
7.2. Здійснювати щоквартальний контроль за дотриманням протоколів і стандартів лікування наркозалежних осіб.
|
2012-2015
|
Тернопільське районне територіальне медичне об'єднання
|
Не потребує вкладення коштів
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Всього для виконання програми необхідно 48,8 тис. гривень.
7. Координація та контроль за ходом виконання програми
1. Координацію та контроль за ходом виконання програми здійснює Тернопільське районне територіальне медичне об'єднання.
2. Інформування Тернопільського районного територіального медичного об’єднання щороку здійснюють усі виконавці програми.
3. Інформування головного управління охорони здоров’я Тернопільської обласної державної адміністрації щороку здійснюється Тернопільським районним територіальним медичним об’єднанням.