розвитку лісового господарства Тернопільського району
на період до 2015 року
ПАСПОРТ
1. |
Ініціатор розроблення програми |
Тернопільське обласне управління лісового та мисливського господарства |
2. |
Дата, номер і назва розпорядчого документа органу виконавчої влади про розроблення програми |
Рішення Тернопільської обласної ради № 289 від 27 травня 2008 року „Про програму розвитку лісового господарства Тернопільської області до 2015 року”; постанова Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2002р №581 Державна програма „Ліси України” на 2002-2015 роки. |
3. |
Розробник програми |
ДП “Тернопільське лісове господарство” |
4. |
Співрозробники програми |
Тернопільське та Микулинецьке лісництво |
5. |
Відповідальний виконавець програми |
Лісовий відділ Тернопільського держлісгоспу |
6. |
Учасники програми |
Лісовий відділ Тернопільського держлісгоспу |
7. |
Термін реалізації програми |
До 2015 року |
7.1 |
Етапи виконання програми (для довгострокових програм) |
― |
8. |
Перелік місцевих бюджетів, які беруть участь у виконанні програми (для комплексних програм) |
державний районний |
9. |
Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації програми, всього, у тому числі: Державний бюджет районний бюджет |
90,00 тис.грн. 70,00 тис.грн. 20,00 тис.грн. |
І. Загальні положення
Розроблення програми зумовлене становленням нових економічних відносин у державі, появою комплексу екологічних, економічних і соціальних проблем, необхідністю ведення лісового господарства на засадах збалансованого розвитку, підвищення ефективності лісоуправління, багатоцільового використання лісових ресурсів і корисних властивостей лісу, а також збільшення площі лісів до оптимальної. Програма розроблена з використанням основних принципів і прогнозних показників Державної програми „Ліси України” на 2002-2015 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2002 року № 581, а також з урахуванням сучасних тенденцій реформування народного господарства країни, в тому числі в системі лісових відносин.
І.1.Завданнями програми є:
- розроблення критеріїв (показників) ефективного управління лісами;
- збільшення лісистості території до науково обґрунтованого рівня;
- нарощування ресурсного та екологічного потенціалу лісів;
- збереження біологічного різноманіття лісових екосистем;
- підвищення стійкості лісових екосистем до впливу негативних факторів навколишнього середовища, зростаючого техногенного навантаження, змін клімату;
- ефективне використання лісових ресурсів в умовах ринкових відносин;
- визначення основних прогнозних показників розвитку лісового господарства району на період до 2015 року;
- забезпечення сталого розвитку лісової галузі району.
ІІ. Основні напрямки і прогнозні показники розвитку
лісового господарства району
ІІ.1.Основні напрямки розвитку лісового господарства району
Основні завдання, які стоять перед лісовим господарством району, наступні:
- збільшення лісистості території району до оптимального рівня;
- підвищення продуктивності, поліпшення якісного складу лісових насаджень;
- підвищення стійкості лісових екосистем до впливу негативних факторів навколишнього середовища;
- нарощування природоохоронного потенціалу лісів, збереження їх біологічного різноманіття;
- розширення застосування методів раціонального використання лісових ресурсів;
- розширення робіт із захисного лісорозведення і агролісомеліорації;
- сприяння розвитку лісогосподарської науки і ефективне впровадження її досягнень;
- завершення земельної реформи в користуванні землями лісового фонду, які перебували у віданні колишніх колективних сільськогосподарських підприємств.
ІІ.2. Шляхи підвищення лісистості району
Збільшення лісистості району можливе за рахунок:
- підвищення частки вкритої лісом площі в межах земель лісового фонду;
- створення захисних насаджень;
- заліснення малопродуктивних сільськогосподарських земель і тих, які підлягають виведенню з активного обробітку (таблиця 1).
Таблиця 1
Наявність деградованих сільськогосподарських угідь і не угідь
та обсяги їх консервації шляхом заліснення по Тернопільському району
га
№ пп |
Землекорис-тувач |
Сільськогосподарські угіддя |
Неугіддя |
Разом |
|||||
Еродовані |
Низько-продуктивні |
Забруднені (Радіоактивно і техногенно) |
Піски |
Яри, балки |
Кам’янисті землі |
Інші |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
1 |
Органи місцевого самоврядування (сільські ради) |
|
|
|
2,0 |
133,2 |
51,78 |
216,04 |
403,02 |
|
Разом |
|
|
|
2,0 |
133,2 |
51,78 |
216,04 |
403,02 |
ІІ.3. Основні прогнозні показники лісогосподарської діяльності лісництв лісової галузі по Тернопільському району
Програма висвітлює стратегічні напрямки розвитку лісового господарства району в умовах реформування економіки, з урахуванням яких наводяться узагальнені показники фінансово-господарської діяльності підрозділів.
ІІІ.1. Характеристика лісового фонду району
Загальна площа лісів Тернопільського району становить 5,9 тис. га. У постійному користуванні ДП „Тернопільський лісгосп” перебуває 4,2 тис. га (Тернопільське лісництво –
В лісовому фонді району переважають насадження твердолистяних порід (дуба звичайного, ясена звичайного та інших) – 91% вкритої лісом площі. Частка шпилькових деревостанів становить 8%, а м’яколистяних – 1%.
Підвищення продуктивності лісових насаджень району можливе за рахунок скорочення площ похідних деревостанів, деревостанів, які не відповідають типам умов місцезростання, низькоповнотних і розладнаних насаджень.
У віковій структурі державного лісового фонду Тернопільського району переважають середньовікові насадження, що становлять 77%.
У віковій структурі лісів колишніх колективних сільськогосподарських підприємств переважають молодняки та середньовікові насадження (їх частка становить – 86%). Це зумовлено тим, що в період з 1960 по 1990 роки, передусім лісництвами, створювались щорічно на значних площах захисні лісові насадження на землях непридатних для сільськогосподарського використання (додаток 1).
ІІІ.2. Органи управління і контролю за охороною,
захистом, використанням і відтворенням лісів
Контроль за охороною, захистом, використанням і відтворенням лісів полягає в забезпечені додержання всіма державними органами і громадськими організаціями, підприємствами, а також громадянами вимог лісового законодавства. Державний контроль за охороною, захистом, використанням та відтворенням лісів здійснюється місцевими органами виконавчої влади та навколишнього природного середовища в області і Тернопільським обласним управлінням лісового та мисливського господарства (спеціальний уповноважений державний орган в галузі лісового господарства).
ІІІ.3. Роль і місце лісового господарства
в господарському комплексі району
Не дивлячись на те, що частка продукції лісової галузі у валовому продукті району є незначною, лісове господарство в економіці краю займає важливе місце. Лісництва заготовляють від усіх видів рубок понад 3,5 тис. куб. м (за 2009 рік), понад 5,9 тис. куб. м (за 2010 рік) деревини.
На всіх видах робіт в системі лісового господарства району працює 18 чоловік. Підрозділами лісового господарства щорічно сплачується понад 20 - 25 тис. грн. платежів і податків в державний і місцевий бюджети.
ІІІ.4. Стан природно-заповідного фонду району
Станом на 1 січня 2012 року площа природно-заповідного фонду Тернопільського району становить
IV.1. Рубки, пов’язані з веденням лісового господарства,
та рубки головного користування
Рубки є одним з найважливіших лісогосподарських заходів, спрямованих на формування високопродуктивних і стійких лісостанів з високими екологічними та захисними функціями. В лісах району проводяться рубки догляду, санітарні та лісовідновні, рубки, пов’язані з реконструкцією малоцінних деревостанів, прокладанням квартальних просік та створенням протипожежних розриві, доглядом за підростом, узліссям, тощо.
В основу проведення рубок головного користування покладено дотримання принципів безперервного, невиснажливого і раціонального використання лісових ресурсів, відтворення високопродуктивних стійких насаджень, що в кінцевому результаті сприятиме збереженню біорізноманіття лісів при повному використанні можливостей природного відновлення цінних ісо утворюючих порід та більш широкому застосуванні екологічно безпечних технологій.
Зокрема, передбачається щорічне проведення рубок, пов’язаних з веденням лісового господарства, на площі
IV.2. Лісовідновлення
Програмою передбачаються заходи щодо перевищення лісовідновлення над вирубкою у два рази, зокрема заліснення вирубок і створення захисних насаджень, підвищення продуктивності лісів на основі застосування лісокультурних методів та забезпечення ведення збалансованого невиснажливого лісокористування. На зрубах (на площі
Крім того, будуть продовжені роботи з проведення насінництва лісових порід на селекційно-генетичні засади, оптимізації мережі об’єктів збереження цінного генетичного фонду лісових деревних видів, створення теплично-розсадницьких комплексів, поступовій реконструкції малоцінних насаджень, розширення практики створення необхідних умов для відновлення лісів природним шляхом з метою збереження біорізноманіття та збільшення площ біологічно стійких і високопродуктивних насаджень (таблиця 2).
Таблиця 2
Обсяги лісовідновлення і лісорозведення в державному лісовому фонді
га
Код рядка |
Показники |
Оди-ниця виміру |
2009 |
2010 |
2011-2015 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
3100 |
Відновлення лісів та лісорозведення в лісовому фонді, в т.ч. |
га |
10 |
10 |
52 |
3110 |
1.Висівання та садіння лісу |
га |
10 |
10 |
52 |
3120 |
2.Створення промислових плантацій |
га |
|
|
|
3130 |
3.Реконструкція малоцінних насаджень |
га |
|
|
|
3140 |
4.Сприяння природному поновленню |
га |
|
|
|
3200 |
Створення та вирощування селекційно-насінних об’єктів, в т.ч. |
га |
25 |
|
5 |
3210 |
1.Маточні плантації |
га |
|
|
|
3220 |
2.Постійні лісонасінні ділянки |
га |
25 |
|
5 |
3300 |
Заготівля лісового насіння, в т.ч. |
т |
1505 |
1505 |
5000 |
3310 |
1.Сосни |
кг |
2 |
2 |
9 |
3320 |
2.Ялини |
кг |
2 |
2 |
10 |
3330 |
3.Дуба |
кг |
1500 |
1500 |
3100 |
3340 |
4.Бука |
кг |
|
|
|
3400 |
Вирощування стандартних сіянців |
тис.шт |
91 |
64 |
150 |
3500 |
Вирощування стандартних саджанців |
тис.шт |
20 |
20 |
88 |
3600 |
Захисне лісорозведення, в т.ч. |
га |
|
|
|
3610 |
1.Створення полезахисних лісових смуг |
га |
|
|
|
3620 |
2.Створення насаджень на ярах, балках, пісках |
га |
|
|
20 |
Додаток 1
до розділу ІІІ програми
розвитку лісового господарства
Тернопільського району на період
до 2015 року
Дані, що характеризують лісовий фонд Тернопільського району
за основними лісокористувачами
Загальна площа земель лісового фонду району – 5,9 тис. га
Лісистість території – 7,9%
Код рядка |
Показники |
Одиниця виміру |
Лісокористувачі |
||
Держком- лісгосп |
Мінагропо- літики |
Інші |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
10 |
1. Загальна площа земель лісового фонду |
тис. га |
4,2 |
|
|
20 |
2. Вкриті лісовою рослинністю землі |
тис. га |
3,8 |
|
|
|
в тому числі |
|
|
|
|
21 |
хвойні насадження |
тис. га |
0,8 |
|
|
22 |
твердолистяні |
тис. га |
3,3 |
|
|
23 |
м’яколистяні |
тис. га |
0,1 |
|
|
30 |
3.Площа стиглих і перестійних насаджень |
тис. га |
0,1 |
|
|
40 |
4. Загальний запас деревостанів |
тис. куб. м |
760 |
|
|
50 |
5. Середній запас на |
тис. куб. м |
0,2 |
|
|
60 |
6. Запас стиглих і перестійних насаджень |
тис. куб. м |
40 |
|
|
70 |
7. Загальна середня зміна запасу |
тис. куб. м |
7,8 |
|
|
80 |
8. Середня зміна запасу на |
тис. куб. м |
3,67 |
|
|
90 |
9. Площа лісів: виключених з експлуатації |
тис. га |
2,1 |
|
|
100 |
10. Площа лісів природно-заповідного фонду |
тис. га |
|
|
|
Додаток 2
до розділу ІV програми
розвитку лісового господарства
Тернопільського району на період
до 2015 року
Обсяги створення лісових культур на землях Державного лісового фонду та захисних лісових насаджень по Тернопільському району
Код рядка |
Землекористувач по роках |
Всього насаджень, га |
В тому числі |
Вар-тість, тис. грн.. |
||
лісові культури в ДЛФ, га |
захисні лісові насадження на ярах, балках та інш., га |
Захисні насадження по берегах річок, га |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
10 |
ДП „Тернопільський лісгосп” |
|
||||
|
2006 |
16,2 |
11,6 |
4,6 |
|
|
|
2007 |
13,6 |
8,9 |
4,7 |
|
|
|
2008 |
16,1 |
12,7 |
3,4 |
|
|
|
2009 |
9,3 |
9,3 |
- |
|
|
|
2010 |
11,8 |
11,8 |
- |
|
|
|
2011-2015 |
72 |
52,0 |
20,0 |
|
90,0 |
|
Разом: |
139,0 |
106,3 |
32,7 |
|
|
IV.3. Охорона лісів від пожеж та захист від шкідників лісу
Програмою передбачені протипожежні профілактичні та запобіжні заходи, зокрема такі, як створення протипожежних розривів, мінералізованих протипожежних смуг, оновлення засобів зв’язку та придбання протипожежної техніки.
Пріоритетним напрямом в діяльності з охорони лісів від хвороб і шкідників є впровадження в лісогосподарську практику екологічно безпечних засобів боротьби з шкідниками та хворобами лісу.
V. Фінансове забезпечення програми
Реалізація заходів, визначених програмою, здійснюється за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів, коштів лісокористувача.
За кошти державного бюджету передбачається забезпечити розширене відтворення лісів, утримання територій та об’єктів природно-заповідного фонду, охорону і захист лісів від пожеж, хвороб та шкідників, інші заходи з поліпшення породного складу і якості лісів, ведення мисливського господарства, лісовпорядкування, інвентаризацію та моніторинг лісів, ведення кадастру рослинного і тваринного світу, утримання державної лісової та мисливської охорони (служби), розвиток лісової науки та освіти, виховання та пропаганду екологічної культури (розвиток і підтримка шкільних лісництв, організацію та здійснення заходів із створення лісів за участю громадськості, видавничу діяльність, інформування громадськості через засоби масової інформації тощо).
За кошти місцевого бюджету здійснюються заходи щодо охорони і відтворення лісових ресурсів місцевого значення.
Для виконання програми в цілому необхідні кошти з розрахунку 4,5 тис. грн. на
VI. Очікувані результати виконання програми
Реалізація програми сприятиме переведенню лісового господарства на засади сталого розвитку та ефективного управління лісовим господарством, збільшенню площі лісів району, збереженню біорізноманіття та невиснажливого лісокористування, задоволенню потреб суспільства в лісових ресурсах, поліпшенню водорегулюючих, ґрунтозахисних, рекреаційних та інших корисних властивостей лісів, створенню сприятливіших умов для розвитку підприємництва та нових робочих місць, зменшенню загрози деградації земель.
В районі обліковується
На основі програми передбачається що до 2015 року буде забезпечено лісовідновлення на площі
Позитивні якісні і кількісні зміни в лісовому фонді сприятимуть оптимізації його вікової структури, що дасть змогу повніше задовольняти потреби суспільства у деревині, інших лісових ресурсах і корисних властивостях лісів.