поводження з твердими побутовими відходами
в Тернопільському районі
на 2012-2014 роки
Паспорт
1. |
Ініціатор розроблення програми |
Відділ розвитку інфраструктури райдержадміністрації |
2. |
Дата, номер і назва розпорядчого документа органу виконавчої влади про розроблення програми |
Державна "Програма поводження з твердими побутовими відходами", затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2004 р. № 265, розпорядження голови обласної державної адміністрації від 29 березня 2010 року №170 „Про схвалення проекту цільової програми поводження з твердими побутовими відходами в Тернопільській області на 2010-2014 роки” |
3. |
Розробник програми |
Відділ розвитку інфраструктури Тернопільської районної державної адміністрації |
4. |
Співрозробники програми |
Сільські, селищні ради |
5. |
Відповідальний виконавець програми |
Виконавчі комітети, сільських селищних рад, відділ розвитку інфраструктури райдержадміністрації |
6. |
Учасники програми |
Виконавчі комітети, сільських селищних рад, відділ розвитку інфраструктури райдержадміністрації |
7. |
Термін реалізації програми |
2012 – 2014 роки
|
7.1 |
Етапи реалізації програми |
немає |
8.
|
Перелік місцевих бюджетів, які беруть участь у виконанні програми
|
державний, обласний, районний, сільські, селищні |
9.
|
Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації програми, всього, у тому числі: |
тис. гривень
|
9.1 |
коштів місцевих бюджетів |
909,645 тис. гривень |
9.2
|
коштів обласного бюджету |
75,0 тис. гривень |
9.3 |
коштів державного бюджету |
1275,0 тис. гривень |
2. Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована програма
В районі, як і в Україні в цілому, існує багато проблем, пов’язаних з поводженням з твердими побутовими відходами. Утворення відходів збільшується, при цьому значні обсяги відходів розміщуються на звалищах, які розташовані в неприйнятних місцях та неналежним чином експлуатуються, що призводить до негативного впливу на навколишнє середовище і здоров’я населення. Охоплення послугами зі збирання відходів у більшості населених пунктів недостатнє, що веде до утворення несанкціонованих звалищ та відповідного шкідливого впливу.
Санітарна очистка та захоронення твердих побутових відходів (далі - ТПВ), що утворилися в результаті життєдіяльності населення сіл, селищ району, є однією з найгостріших проблем комунального господарства.
В Тернопільському районі рішеннями рад виділено 37 земельних ділянок під полігони для складування твердих побутових відходів. За сприяння Тернопільської районної державної адміністрації вдалося паспортизувати 22 місця видалення твердих побутових відходів (в області 34), що є найвищим показником серед усіх районів області і складає більше 60% від усіх паспортизованих сміттєзвалищ Тернопільської області. Зокрема паспортизовано полігони в таких населених пунктах: с.Баворів, с.Байківці, с.Буцнів, смт.В.Березовиця, с.В.Лука, с.Грабовець, с.Довжанка, с.Дубівці, с.Ігровиця, с.Йосипівка, с.Козівка, с.Лозова, с.Мар'янівка, с.Миролюбівка, с.Мишковичі, с.Настасів, с.Почапинці, с.Романівка, с.Скоморохи, с.Ступки, с.Чернелів-Руський, с.Шляхтинці.
Через невідповідне зберігання побутових відходів на сміттєзвалищах вони стають місцем розповсюдження гризунів, шкідливих комах та небезпечним джерелом інфекцій.
Водночас сміттєзвалища є джерелом інтенсивного забруднення атмосфери та підземних вод. Практично на жодному з них не знешкоджується фільтрат. У багатьох селах триває процес утворення несанкціонованих звалищ побутових відходів. У сільських населених пунктах побутові відходи часто складуються у природних рельєфних утвореннях - балках, ярах, долинах річок. Це становить екологічну небезпеку, оскільки стічні води, насичені забруднюючими речовинами, потрапляють у водні об'єкти. Існуюча структура системи санітарного очищення населених пунктів недосконала, її фрагментарність, роз'єднаність та різнорідність за відсутності взаємодії з органами державної санітарно-епідеміологічної служби та охорони навколишнього природного середовища не забезпечує достатнього контролю за санітарним станом територій, а також збиранням, вивезенням, знешкодженням та захороненням побутових відходів.
Для збирання та тимчасового зберігання побутових відходів використовуються контейнери, які через застосування недосконалого механізму розвантаження деформуються та псуються. Частина контейнерів виготовлена без кришок, що призводить до підвищення вологості побутових відходів, зумовлює прискорення процесів загнивання в теплий період року та примерзання їх до контейнерів у морозну погоду, у зв’язку з чим ускладнюється транспортування та стає практично неможливою подальша переробка побутових відходів.
Кількість підприємств, що надають послуги з вивезення ТПВ – 2, приватної форми власності, обсяги продукування твердих побутових відходів на сміттєзвалища району протягом 2011 року наведено у додатку 1.
Ефективне вирішення комплексу питань, пов’язаних з відходами, можливе лише за умови визначення головних напрямів та розв’язання головних завдань з реалізації районної програми поводження з твердими побутовими відходами, яка враховує сучасний стан економіки, перспективи її соціального розвитку.
Дана програма розроблена для вирішення проблеми запобігання накопиченню твердих побутових відходів та зменшення шкідливого впливу на навколишнє природне середовище і спрямована на розв’язання ключових екологічних проблем району, пов’язаних із неефективним поводженням з відходами.
3. Визначення мети програми
Перспектива розвитку району характеризується стійкою тенденцією ущільнення житлової забудови та зростання частки малих і середніх підприємств. Така ситуація призводить до збільшення щільності утворення побутових відходів. Метою програми є розв’язання екологічних проблем району щодо накопичення твердих побутових відходів шляхом створення умов, що сприятимуть забезпеченню повного збирання, перевезення, утилізації, знешкодження та захоронення побутових відходів, мінімізації їх утворення і обмеження шкідливого впливу на навколишнє природне середовище та здоров’я людини, створення на території району принципу «забруднювач платить».
4. Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми, обсяги та джерела фінансування; строки та етапи виконання програми
Дана програма буде реалізовуватися шляхом:
- впорядкування, реконструкції, рекультивації, будівництва полігонів для захоронення ТПВ (облаштування місць тимчасового накопичення ТПВ, впровадження системи моніторингу поводження з ТПВ та покращення обліку і звітності);
- покращення матеріально-технічного оснащення підприємств, що займаються обслуговуванням комунальної галузі;
- створення мережі сміттєсортувальних ділянок та ділянок компостування органічних компонентів ТПВ, встановлення сміттєсортувальних ліній для твердих побутових відходів;
- впорядкування, приведення до діючих санітарних норм та паспортизації ліцензованими організаціями земельних ділянок під сміттєзвалища у населених пунктах, впровадження технологій роздільного збирання ТПВ;
- впровадження технологій роздільного збирання ТПВ.
Фінансування проводитиметься із державного, обласного та місцевих бюджетів і пропонується залучити кошти з:
місцевих бюджетів – 909,645 тис. гривень;
обласного бюджету – 75,0 тис. гривень;
державного бюджету – 1275,0 тис. гривень.
Для виконання програми залучатимуться інші кошти, не заборонені чинним законодавством.
Виконання заходів програми планується в один етап протягом 2012-2014 років.
5. Перелік завдань і заходів програми та результативні показники
Протягом терміну дії програми для досягнення її мети заплановано здійснити заходи щодо проведення рекультивації та будівництва полігонів ТПВ, закупівлі нових контейнерів, облаштування контейнерних майданчиків, приведення діючих полігонів до санітарних норм та їх паспортизації, створення сміттєсортувальних ділянок, придбання та встановлення сміттєсортувальних ліній, забезпечення сміттєсортувальних ділянок окремими контейнерами для роздільного збору окремих компонентів ТПВ, пропаганда серед населення роздільного збору ТПВ, складування відходів в населених пунктах на спеціалізованих санкціонованих звалищах, дотримання на них проектних показників щодо обсягів накопичення відходів, приведення діючих полігонів до санітарних норм та їх паспортизація, покращення якості і розширення обсягів надання послуг.
Результатом виконання програми є окультурення діючих і збільшення кількості полігонів ТПВ, що відповідають нормам екобезпеки, впровадження роздільного способу збирання відходів та встановлення сміттєсортувальних ліній.
Ресурсне забезпечення цільової програми поводження з твердими побутовими відходами в Тернопільській області на 2012-2014 роки
тис.грн.
Обсяг коштів, які пропонується залучити на виконання програми, тис. гривень |
Етапи виконання програми
|
Усього витрат на виконання програми |
||
2012 рік |
2013 рік |
2014 рік |
||
Обсяг ресурсів, усього, у тому числі: |
548,6 |
701,4 |
1009,645 |
2259,645 |
місцеві бюджети |
219,4 |
285,6 |
404,645 |
909,645 |
обласний бюджет |
25,0 |
25,0 |
25,0 |
75,0 |
державний бюджет |
304,2 |
390,8 |
580,0 |
1275,0 |
Залучаються кошти державного, обласного, місцевих бюджетів та інші кошти, які не заборонені чинним законодавством.
Очікувані результати від впровадження цільової програми
поводження з твердими побутовими відходами в Тернопільському
районі на 2012-2014 роки
Виконання програми дасть можливість привести до санітарних норм діючі сміттєзвалища, що не відповідають нормам екобезпеки. Встановлення у населених пунктах району сміттєсортувальних ліній та облаштування сміттєсортувальних ділянок для збору ТПВ.
1. Впорядкування, реконструкція, рекультивація, будівництво полігонів для захоронення ТПВ:
- складування ТПВ в населених пунктах на спеціалізованих санкціонованих звалищах;
- дотримання на cміттєзвалищах проектних показників щодо обсягів накопичення відходів.
2. Покращення матеріально-технічного оснащення підприємств, що займаються обслуговуванням комунальної галузі:
- оновлення парку сміттєвозних машин;
- оновлення контейнерного господарства та облаштування контейнерних майданчиків
3. Облаштування місць тимчасового накопичення твердих побутових відходів, впровадження технологій роздільного збирання ТПВ:
- облаштування земельних ділянок та розроблення проектно-кошторисної документації для тимчасового зберігання ТПВ
рік |
передбачені кошти, тис. гривень |
збільшиться кількість ділянок для тимчасового зберігання ТПВ на |
2012 |
23,4 |
2 |
2013 |
35,1 |
3 |
2014 |
58,5 |
5 |
4. Створення мережі сміттєсортувальних ділянок та ділянок компостування органічних компонентів ТПВ:
- забезпечення сміттєсортувальних ділянок окремими контейнерами для роздільного збору окремих компонентів ТПВ
рік |
передбачені кошти, тис. гривень |
збільшиться кількість окремих контейнерів для роздільного збору окремих компонентів ТПВ, шт. |
2012 |
150 |
50 |
2013 |
150 |
50 |
2014 |
200 |
70 |
5. Впорядкування, приведення до діючих санітарних норм та паспортизація земельних ділянок під сміттєзвалища у населених пунктах:
- приведення діючих полігонів до санітарних норм
рік |
передбачені кошти, тис. гривень |
збільшиться кількість приведених до санітарних норм полігонів |
2012 |
65 |
1 |
2013 |
180 |
3 |
2014 |
400 |
6 |
- паспортизація діючих сміттєзвалищ
рік |
передбачені кошти, тис. гривень |
збільшиться кількість паспортизованих сміттєзвалищ |
2012 |
40 |
2 |
2013 |
40 |
2 |
2014 |
40 |
2 |
6. Напрями діяльності та заходи цільової програми
поводження з твердими побутовими відходами в Тернопільській області на 2010-2014 роки
№ з\п |
Назва напряму діяльності (пріоритетні завдання) |
Перелік заходів програми |
Строк вико-нання заходу |
Виконавці |
Джерела фінансуван- ня |
Орієнтовані обсяги фінансування, тис. грн. |
Очікуваний результат |
|||
2012 |
2013 |
2014 |
|
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
1. |
Впорядкування, реконструкція, рекультивація, будівництво полігонів для захоронення ТПВ
|
1.1.Складування ТПВ в населених пунктах на спеціалізованих санкціонованих звалищах |
2012-2014 |
Органи місцевого самоврядування
|
Без фінансував-ня |
0 |
0 |
0 |
Соціальний |
|
1.2 Дотримання на cміттєзвалищах проектних показників щодо обсягів накопичення відходів |
2012-2014
|
Органи місцевого самоврядування
|
Без фінансував-ня |
0 |
0 |
0 |
Соціальний |
|||
2. |
Покращення мате-ріально-технічного оснащення підпри-ємств, що займа-ються обслугову-ванням комуналь-ної галузі |
2.1.Оновлення парку сміттєвозних машин. |
2012-2014
|
Спеціалізовані підприємства
|
Кошти підприємств |
- |
- |
- |
Закупівля сміттєвозів |
|
2.2.Оновлення контейнерного господарства та облаштування контейнерних майданчиків
|
2012-2014
|
Органи місцевого самоврядування
|
Селищні, сільські бюджети, кошти підпри-ємств |
150
|
150
|
200
|
Закупівля контейнерів,шт: 2012 рік - 50; 2013 рік - 50; 2014 рік – 70.
|
|||
3. |
Впровадження технологій роздільного збирання твердих побутових відходів |
3.1.Виділення земельної ділянки та розроблення проектно-кошторисної документації для тимчасового зберігання ТПВ |
2012-2014 |
Органи місцевого самоврядування
|
Селищні, сільські бюджети, кошти підпри-ємств
|
140
|
135
|
85
|
Збільшити кількість ділянок для тимчасового зберігання ТПВ на 15%
|
|
3.2.Пропаганда серед населення роздільного збору ТПВ |
2012-2014 |
Відділ розвитку інфраструктури РДА, органи місцевого самоврядування |
Без фінансував-ня |
0 |
0 |
0 |
Соціальний |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
4.
|
Створення сміттє-сортувальних ділянок та ділянок компостування органічних компонентів ТПВ |
4.1. Встановлення сміттєсортувальних ліній
|
2012-2014 |
Органи місцевого самоврядування, відділ розвитку інфраструктури РДА
|
Кошти інвесторів
|
- |
- |
- |
|
|
5. |
Впорядкування, приведення до діючих санітарних норм та паспортизація земельних ділянок під сміттєзвалища у населених пунктах |
5.1. Приведення діючих полігонів до санітарних норм |
2012-2014 |
Органи місцевого самоврядування,
|
Селищні, сільські бюджети
|
65
|
180 |
400 |
Збільшити кількість приведених до санітарних норм полігонів до 5 % щороку |
|
5.2.Паспортизація діючих сміттєзвалищ |
2012-2014 |
Органи місцевого самоврядування |
Селищні, міські бюджети |
40 |
40 |
40 |
Збільшити кількість паспортизованих сміттєзвалищ
|
|||
7. Координація та контроль за ходом виконання програми
Координацію, контроль та взаємне інформування між виконавцями програми здійснює відділ розвитку інфраструктури районної державної адміністрації, виконавчі комітети сільських, селищних рад.
Заходи програми підлягають щорічному корегуванню в залежності від обсягу фінансування з державного та обласного бюджетів.
Додаток 1
до розділу 2 Програми
Кількість вивезених ТПВ на смітєзвалища Тернопільського району у 2011 році
№ п/п |
Назва сільської, селищної ради |
Кількість вивезених ТПВ тис.м3 |
Загальна кіль-кість місць складування ТПВ (звалищ) |
Загальна площа звалища (га) |
Наяв-ність проекту |
Фактич-но паспорти-зовані |
Назва підприємств що вивозять ТПВ
|
|
1. |
Баворівська |
155 |
1 |
0,15 |
+ |
+ |
Самовивіз |
|
2. |
Байковецька |
222 |
1 |
0,05 |
+ |
+ |
Самовивіз |
|
3. |
Білецька |
474 |
- |
0,00 |
- |
- |
ДПФ „Альтфа тер” |
|
4. |
Буцнівська |
217 |
1 |
0,10 |
+ |
+ |
Самовивіз |
|
5. |
Великоберезовицька |
1075 |
1 |
0,60 |
+ |
+ |
ПП „Катруб”, ДПФ „Альтфа тер” |
|
6. |
Великобірківська |
495 |
1 |
0,25 |
+ |
- |
ДПФ „Альтфа тер” |
|
7. |
Великогаївська |
615 |
- |
0,00 |
- |
- |
ДПФ „Альтфа тер” |
|
8. |
Великоглибочецька |
365 |
- |
0,00 |
- |
- |
ПП „Катруб”, ДПФ „Альтфа тер” |
|
9. |
Великолуцька |
188 |
1 |
0,03 |
+ |
+ |
Самовивіз |
|
10. |
Гаї Шевченківська |
200 |
- |
0,00 |
- |
- |
ПП „Катруб” ДПФ „Альтфа тер” |
|
11. |
Грабовецька |
175 |
1 |
0,15 |
+ |
+ |
Самовивіз |
|
12. |
Дичківська |
168 |
1 |
0,50 |
+ |
- |
Самовивіз |
|
13. |
Довжанківська |
150 |
1 |
0,50 |
+ |
+ |
Самовивіз |
|
14. |
Домаморицька |
93 |
1 |
0,05 |
+ |
- |
Самовивіз |
|
15. |
Драганівська |
141 |
1 |
0,15 |
+ |
- |
Самовивіз |
|
16. |
Дубівецька |
101 |
1 |
0,30 |
+ |
+ |
Самовивіз |
|
17. |
Ігровицька |
154 |
1 |
0,05 |
+ |
+ |
Самовивіз |
|
18. |
Івачеводолішнівська |
103 |
- |
0,00 |
- |
- |
Самовивіз |
|
19. |
Йосипівська |
73 |
1 |
0,25 |
+ |
+ |
Самовивіз |
|
20. |
Козівківська |
112 |
1 |
0,15 |
+ |
+ |
Самовивіз |
|
21. |
Лозівська |
154 |
1 |
0,10 |
+ |
+ |
ДПФ „Альтфа тер” |
|
22. |
Малоходачківська |
208 |
1 |
0,20 |
+ |
- |
Самовивіз |
|
23. |
Мар’янівська |
73 |
1 |
0,05 |
+ |
+ |
Самовивіз |
|
24. |
Миролюбівська |
200 |
1 |
0,30 |
+ |
+ |
Самовивіз |
|
25. |
Мишковицька |
352 |
1 |
0,10 |
+ |
+ |
Самовивіз |
|
26. |
Настасівська |
287 |
1 |
0,15 |
+ |
+ |
Самовивіз |
|
27. |
Острівська |
280 |
- |
0,00 |
+ |
- |
ДПФ „Альтфа тер” |
|
28. |
Петриківська |
550 |
- |
0,00 |
- |
- |
ПП „Катруб”, ДПФ „Альтфа тер” |
|
29. |
Підгороднянська |
280 |
1 |
0,10 |
+ |
- |
|
|
30. |
Плотицька |
205 |
- |
0,00 |
- |
- |
ПП „Катруб”, ДПФ „Альтфа тер” |
|
31. |
Почапинська |
245 |
1 |
0,05 |
+ |
+ |
Самовивіз |
|
32. |
Романівська |
170 |
1 |
1,50 |
+ |
+ |
Самовивіз |
|
33. |
Скоморохівська |
268 |
1 |
0,40 |
+ |
+ |
ДПФ „Альтфа тер” |
|
34. |
Смиковецька |
161 |
- |
0,00 |
- |
- |
ПП „Катруб”, ДПФ „Альтфа тер” |
|
35. |
Стегниківська |
104 |
1 |
0,25 |
+ |
- |
Самовивіз |
|
36. |
Ступківська |
105 |
1 |
0,05 |
+ |
+ |
Самовивіз |
|
37. |
Товстолузька |
160 |
1 |
1,00 |
+ |
- |
Самовивіз |
|
38. |
Чернелево-Руська |
205 |
1 |
0,05 |
+ |
+ |
Самовивіз |
|
39. |
Чистилівська |
152 |
- |
0,00 |
- |
- |
ДПФ „Альтфа тер” |
|
40. |
Шляхтинецька |
163 |
1 |
0,30 |
+ |
+ |
ДПФ „Альтфа тер” |
|
|
ВСЬОГО |
9598 |
30 |
7,88 |
31 |
22 |
|
|