ЦІЛЬОВА СОЦІАЛЬНА ПРОГРАМА
забезпечення пожежної безпеки Тернопільського району
на 2012 - 2015 роки
- Паспорт
1. |
Ініціатор розроблення програми |
Відділ з питань надзвичайних ситуацій райдержадміністрації, районний відділ Управління Держтехногенбезпеки у Тернопільській області |
2. |
Дата, номер і назва розпорядчого документа органу виконавчої влади про розроблення програми |
Розпорядження голови обласної державної адміністрації від 30 жовтня 2012 р. № 895-од „Про проект цільової соціальної програми забезпечення пожежної безпеки Тернопільської області на 2012-2015 роки”, постанова Кабінету Міністрів України від 27 червня 2012 р. № 590 „Про затвердження Державної цільової соціальної програми забезпечення пожежної безпеки на 2012-2015 роки”. |
3. |
Розробник програми |
Районний відділ Управління Держтехногенбезпеки у Тернопільській області |
4. |
Співрозробники програми |
Відділ з питань надзвичайних ситуацій райдержадміністрації, ДПРЧ-3 Територіального управління МНС України в Тернопільській області, служба цивільного захисту у Тернопільському районі Територіального управління МНС України в Тернопільській області |
5. |
Відповідальний виконавець програми |
Районний відділ Управління Держтехногенбезпеки у Тернопільській області |
6. |
Учасники програми |
Архівний відділ райдержадміністрації, відділ освіти райдержадміністрації, виконавчі комітети селищних і сільських рад |
7. |
Термін реалізації програми |
2012-2015 роки |
1) |
етапи виконання програми |
І етап: 2012 рік; ІІ етап 2013-2015 роки |
8. |
Перелік місцевих бюджетів, які беруть участь у виконанні програми |
Районний бюджет, бюджети сільських та селищних рад |
9. |
Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації програми, всього, у тому числі: |
838.428 тис. гривень |
1) |
Коштів районного бюджету, сільських бюджетів |
838.428 тис. гривень |
2. Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована програма
Запобігання виникненню пожеж, зменшення збитків і втрат у разі їх виникнення відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 27 червня 2012 р. № 590 «Про затвердження Державної цільової соціальної програми забезпечення пожежної безпеки на 2012-2015 роки» є одним із головних пріоритетів у діяльності місцевих органів виконавчої влади.
Щороку збільшується кількість пожеж та загиблих людей від вогню.
Протягом 2007-2011 років в районі виникло 249 пожеж, під час яких загинула 21 людина. Прямі матеріальні збитки внаслідок пожеж становлять – 3,723 млн. гривень.
Основні причини виникнення пожеж:
- необережне поводження з вогнем - 85;
- порушення правил пожежної безпеки при влаштуванні та експлуатації електроустановок - 68;
- порушення правил пожежної безпеки при влаштуванні та експлуатації пічного опалення - 32;
- пустощі дітей з вогнем - 8.
Щороку в торговельну мережу поступає не сертифікована продукція протипожежного призначення, а саме: вогнегасники, системи пожежної автоматики, протипожежні двері, матеріали та речовини призначені для вогнезахисного обробляння дерев’яних та металевих конструкцій будівель тощо, що в цілому негативно впливає на їх загальний протипожежний стан.
Не організовано належним чином роботу із забезпечення пожежної безпеки в сільській місцевості з причин відсутності підрозділів місцевої пожежної охорони.
Будинки та споруди підприємств, установ та організації не у достатній кількості забезпечені первинними засобами пожежогасіння, не проводиться обробляння дерев’яних та металевих конструкцій вогнезахисними матеріалами та речовинами, не обладнуються системами пожежної автоматики та пожежогасіння, протипожежними дверима тощо. Особливо це стосується об’єктів з масовим перебуванням людей, архівосховища архівного відділу райдержадміністрації, районного комунального трудового архіву.
Протипожежне водопостачання населених пунктів знаходиться у незадовільному стані, особливо це відчутно у сільській місцевості. Велика кількість наявних гідрантів, водонапірних веж потребують заміни та ремонту. А нестача води, її відсутність узагалі на місці події чи велика відстань до будь-якого вододжерела приводить до більш тривалого часу на локалізацію та ліквідацію пожежі або іншої надзвичайної події, що в свою чергу приводить до великих матеріальних втрат, а нерідко і до загибелі людей.
Залишається проблемним питання і підвищення вогнестійкості будинків та споруд шляхом просочення конструкцій вогнетривкими сумішами тощо.
Значна кількість пожеж виникає через пустощі дітей з вогнем, де діти граючись, наприклад, сірниками, просто не усвідомлюють наслідки таких ігор. Маленькі винуватці самі часто стають жертвами вогню, що уже само по собі є великою трагедією як для батьків, так і для нашого суспільства. Тому питання виховання у дітей обережного ставлення до вогню, навчання їх правилам пожежної безпеки та діям у разі виникнення пожежі в рамках проведення щорічних змагань дружин юних пожежних на місцевому, районному та обласному рівнях є важливим заходом з попередження виникнення таких пожеж.
Забезпечення участі фахівців у виставках, конференціях та семінарах з питань пожежної безпеки дасть змогу вивчити та застосувати у практичній діяльності передовий досвід у сфері пожежної та техногенної безпеки захисту будівель та споруд, використання новітніх розробок пожежної техніки та обладнання, призначених для гасіння пожеж. Впровадження таких заходів зменшить матеріальні втрати на об’єктах під час виникнення пожеж та інших надзвичайних подій, знизить витрати ресурсів на їх ліквідацію, а також попередить загибель та травмування на них людей.
У 2011-2012 роках проблемні питання у сфері пожежної безпеки розв’язуються в межах діючої на сьогоднішній час «Комплексної програми розвитку цивільного захисту Тернопільського району на 2011-2013 роки».
Ця програма не виконується в повному обсязі через обмеженість фінансування.
Станом на 01 грудня 2012 року в районі виникла 61 пожежа, внаслідок яких загинула 1 особа. Унаслідок пожеж нанесено матеріальних збитків на суму – 588 тис. гривень.
Основні причини виникнення пожеж:
- необережне поводження з вогнем - 28;
- порушення правил пожежної безпеки при влаштуванні та експлуатації електроустановок - 18;
- порушення правил пожежної безпеки при влаштуванні та експлуатації пічного опалення - 5;
- пустощі дітей з вогнем - 1.
Відповідно до вищенаведених даних, актуальність проблеми щодо забезпечення пожежної безпеки об’єктів району є однією із найважливіших проблем на сьогоднішній час. Кошторис державних установ майже не передбачає виконання заходів з питань пожежної безпеки, що негативно впливає на протипожежний стан їх об’єктів, а тому фінансування протипожежних заходів за рахунок місцевих бюджетів є важливою необхідністю.
3. Визначення мети програми
Метою цільової соціальної програми є забезпечення захисту населення, навколишнього природного середовища і небезпечних об’єктів, об’єктів підвищеної небезпеки, об’єктів з масовим перебуванням людей (далі — об’єкти) та населених пунктів від пожеж, підвищення рівня протипожежного захисту та створення сприятливих умов для реалізації державної політики у сфері пожежної безпеки на території Тернопільського району Тернопільської області.
Заходи передбачені проектом цільової соціальної програми забезпечення пожежної безпеки Тернопільського району Тернопільської області на 2012 - 2015 роки, у разі прийняття, будуть включені до проекту Програми соціально-економічного та культурного розвитку Тернопільського району Тернопільської області на 2013 рік.
4. Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми, обсяги та джерела фінансування; строки та етапи виконання програми
Розв’язання проблеми забезпечення пожежної безпеки полягає у комплексному поетапному вирішенні проблемних питань у сфері пожежної безпеки шляхом впровадження організаційних засад функціонування системи протипожежного захисту на всіх рівнях, підвищення ефективності управління з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування з питань забезпечення пожежної безпеки, удосконалення законодавчої, науково-технічної і ресурсної бази, що сприятиме підвищенню рівня пожежної безпеки в населених пунктах та на об’єктах.
Державною цільовою соціальною програмою забезпечення пожежної безпеки на 2012-2015 року, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2012 р. № 590 „Про затвердження Державної цільової соціальної програми забезпечення пожежної безпеки на 2012-2015 роки”, розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 30 жовтня 2012 р. № 895-од „Про проект цільової соціальної програми забезпечення пожежної безпеки Тернопільської області на 2012-2015 роки”, передбачено основний варіант розв’язання проблеми, а саме: впровадження програмного підходу до формування політики у сфері пожежної безпеки на середньострокову перспективу, що дасть змогу:
Залучити до розв’язання проблеми пожежної безпеки додаткові джерела фінансування, не заборонені законодавством;
збільшити кількість підрозділів пожежної охорони в населених пунктах, що сприятиме створенню умов для розширення у майбутньому зон (територій) обслуговування добровільними протипожежними формуваннями та зменшенню фінансового навантаження на національну економіку;
підвищити рівень захисту від пожеж об’єктів та населених пунктів.
Отже, оптимальним є варіант, реалізація якого дасть змогу істотно підвищити стан пожежної безпеки в Тернопільському районі Тернопільської області.
У рамках виконання Програми передбачається здійснити заходи за такими основними напрямками:
збільшити кількість підрозділів місцевої та добровільної пожежної охорони в населених пунктах району, що сприятиме створенню умов для розширення у майбутньому зон (територій) обслуговування добровільними протипожежними формуваннями та зменшенню фінансового навантаження на економіку району;
підвищити рівень захисту від пожеж архівних установ району;
підвищити рівень захисту від пожеж об’єктів та населених пунктів району;
упровадити на даних об’єктах новітні системи протипожежного захисту (АПС, АСПГ, системи оповіщення, димовидалення, передавання тривожних сповіщень тощо);
підвищити вогнестійкість будівельних конструкцій шляхом проведення робіт з вогнезахисту будівельних конструкцій та встановлення пристроїв блискавко захисту;
підвищення рівня захищеності сільських населених пунктів і об’єктів аграрного та промислового секторів економіки району;
технічне переоснащення об’єктів шляхом впровадження новітніх наукових досягнень, їх оснащення сучасними автоматичними системами протипожежного захисту, заміни застарілих електричних мереж тощо.
Програму передбачається виконувати двома етапами.
На першому етапі (2012 рік) планується провести аналіз стану пожежної безпеки в районі, здійснення щороку згідно із законодавством контролю за відповідністю продукції, що реалізується через торгівельну мережу, а на другому етапі (2013—2015 роки), за умови належного фінансування, сприятиме виконанню завдань та здійсненню заходів, передбачених Програмою.
Обсяги та джерела фінансування
Фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету.
Орієнтовний обсяг фінансування Програми становить 838.428 тис. гривень, з них 838.428 тис.грн.— за рахунок районного та сільських та селищного бюджету.
Обсяг фінансування Програми уточнюється щороку під час складання проекту бюджетів на відповідний рік.
Ресурсне забезпечення цільової соціальної програми
забезпечення пожежної безпеки Тернопільського району
на 2012 – 2015 роки
Обсяг коштів, які пропонується залучити на виконання програми |
Етапи виконання по роках |
Усього витрат на виконання програми |
|||
І |
ІІ |
||||
2012 рік |
2013 рік |
2014 рік |
2015 рік |
тис.грн. |
|
Обсяг ресурсів усього , у тому числі: |
- |
239.122 |
297.388 |
301.918 |
838.428 |
районний , сільські бюджети |
- |
239.122 |
297.388 |
301.918 |
838.428 |
кошти не бюджетних джерел |
- |
- |
- |
- |
- |
5. Перелік завдань, заходів програми та результативні показники
Завдання і заходи з визначенням обсягів та джерел фінансування (за роками) виконання програми, що наведені в таблиці 1 у розділі 4, спрямовані на підвищення ефективності державного управління та діяльності із запобігання виникненню пожеж та організації пожежогасіння.
Виконання Програми дасть змогу:
створити ефективну багаторівневу систему управління діяльністю суб’єктів господарювання щодо забезпечення пожежної безпеки;
привести протипожежний стан об’єктів та населених пунктів у відповідність з вимогами законодавчих та інших нормативно-правових актів у сфері пожежної безпеки;
забезпечити високий рівень протипожежного захисту сільських населених пунктів, територій;
знизити ризик виникнення пожеж та загроз, пов’язаних з пожежами, створити сприятливі соціальні умови життєдіяльності населення, зменшити вплив небезпечних факторів пожеж на навколишнє природне середовище;
зменшити кількість пожеж, загиблих і травмованих людей, економічних втрат та матеріальних збитків;
своєчасно виявляти осередки загорянь, оповіщувати про них населення та підрозділи пожежної охорони, видаляти продукти горіння із застосуванням систем протипожежного захисту;
забезпечити мінімальний час прибуття пожежних підрозділів до місця імовірної пожежі за рахунок оптимальної їх дислокації у сільській місцевості;
забезпечити подачу води до осередків пожеж від пожежних гідрантів, внутрішніх протипожежних водогонів, природних і штучних водоймищ, інших інженерних споруд водопостачання.
Показники продукту виконання заходів Програми по роках наведені у таблиці 2.
Показником ефективності є зниження загальних матеріальних втрат від пожеж, як результат обчислення суми витрат на виконання Програми 838.428 тис. гривень на 1% зниження орієнтованого показника матеріальних втрат.
За результатами Аналізу пожеж в районі, проведеного фахівцями Тернопільського районного відділу Управління Держтехногенбезпеки в області, тільки за 2010-2011 роки середній показник загальних матеріальних втрат від пожеж становить більше 1 млн. гривень (загальні матеріальні втрати від пожеж визначаються сумою прямих та побічних збитків від пожеж.
Тож невжиття невідкладних заходів до поліпшення стану протипожежного захисту об’єктів та населених пунктів може призвести до загальних економічних збитків від пожеж за 2012—2015 роки на суму близько 3,5 млн. гривень.
Результат обчислення суми збитків 3,5 млн. гривень з витратами на виконання завдань і заходів Програми 838.428 тис. гривень вказує на ефективність Програми.
У результаті виконання завдань створиться реальна можливість суттєво підвищити рівень безпеки людини і навколишнього середовища, їх захищеності від впливу шкідливих техногенних, природних, екологічних і соціальних факторів.
Вирішення вищезазначених завдань без залучення фінансових ресурсів для забезпечення пожежної безпеки неможливе.
Таблиця 2
Показники продукту виконання заходів Програми по роках
№ |
Назва показника |
Одиниця виміру |
Вихідні дані на початок дії програми |
Вихідні дані на завершення програми |
З них по роках |
|||
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
Показники продукту Програми |
||||||||
1. |
Утворення та забезпечення функціонування підрозділів місцевої пожежної охорони. |
од. |
0 |
0 |
- |
- |
- |
- |
2. |
Приведення шляхів евакуації, автоматичних систем протипожежного захисту, систем оповіщення людей про пожежу, електрообладнання будівель та споруд, архівосховища архівного відділу райдержадміністрації та районного комунального трудового архіву. |
к-ть |
0 |
3 |
- |
1 |
1 |
1 |
4. |
Проведення аналізу стану протипожежного водопостачання населених пунктів району, об’єктів та здійснення комплексу заходів щодо приведення стану пожежних гідрантів, водоймищ, водонапірних веж у відповідність з вимогами нормативно-правових актів. |
шт. |
0 |
45 |
- |
15 |
15 |
15 |
5. |
Виведення сигналів від систем пожежної автоматики на пульти пожежного та техногенного спостереження. |
к-ть |
0 |
9 |
- |
3 |
3 |
3 |
6. |
Підвищення вогнестійкості будинків та споруд шляхом просочення конструкцій вогнетривкими сумішами. |
к-ть |
0 |
9 |
- |
3 |
3 |
3 |
6. Напрямки діяльності та заходи
цільової соціальної програми забезпечення пожежної безпеки Тернопільського району
на 2012 - 2015 роки
№ з/п |
Назва напряму діяльно-сті (пріоритетні завдання) |
Перелік заходів програми |
Строк виконання заходу |
Виконавці |
Джерела фінансування |
Орієнтовані обсяги фінансування (вартість), тис. гривень у тому числі: |
Очікуваний результат |
|||||
2012 рік |
2013 рік |
2014 рік |
2015 рік |
Разом |
|
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
1. |
Організаційне забезпечення пожежної безпеки |
1. Проведення аналізу стану забезпечення пожежної безпеки в районі, кожному населеному пункті, на підприємствах, в установах та організаціях, розроблення за результатами аналізу комплексного плану заходів із запобігання пожежам та загибелі на них людей |
2012-2015 |
РВ Управління Держтехногенбезпеки у Тернопільській області, ДПРЧ-3 ТУ МНС України в Тернопільській області, служба цивільного захисту у Тернопільському районі ТУ МНС України у Тернопільській області, виконавчі комітети селищних і сільських рад |
за рахунок коштів, передбачених для утримання відповідних органів виконавчої влади |
- |
- |
- |
- |
- |
За результатами проведеного аналізу стану забезпечення пожежної безпеки в районі (в т.ч. у кожному населеному пункті, на підприємствах, в установах та організаціях) розробляється комплексний план заходів із запобігання пожежам, загибелі на них людей та нанесення матеріальних збитків. |
|
|
|
2. Здійснення щороку згідно із законодавством контролю за відповідністю продукції, що реалізується через торговельну мережу, вимогам пожежної безпеки та за діяльністю випробувальних лабораторій, які проводять випробування такої продукції |
2012-2015 |
РВ Управління Держтехногенбезпеки у Тернопільській області |
за рахунок коштів, передбачених для утримання відповідних органів виконавчої влади |
- |
- |
- |
- |
- |
Запобігання потрапляння в торгівельні мережі та на ринок продукції, що не відповідає вимогам пожежної безпеки, та несертифікованих виробів протипожежного призначення |
|
|
|
3. Утворення та забезпечення функціонування підрозділу місцевої пожежної охорони |
2014 |
РВ Управління Держтехногенбезпеки у Тернопільській області, ДПРЧ-3 ТУ МНС України в Тернопільській області, служба цивільного захисту у Тернопільському районі ТУ МНС України у Тернопільській області, виконавчий комітет Великобірківської селищної ради: |
Районний бюджет
сільський бюджет |
-
- |
110
50 |
110
50 |
110
50 |
330
150 |
Забезпечення належного рівня пожежної та техногенної безпеки населення.
|
|
|
|
4. Приведення шляхів евакуації, автоматичних систем протипожежного захисту, систем оповіщення людей про пожежу, електрообладнання архівосховища архівного відділу райдержадміністрації у відповідність з вимогами законодавчих та інших нормативно-право-вих актів у сфері пожежної безпеки, а саме: |
2013-2015 |
Архівний відділ райдержадміністрації, районний відділ Управління Держтехногенбезпеки у Тернопільській області |
|
|
|
|
|
|
Забезпечення приміщень новими сертифікованими системами протипожежного захисту, система оповіщення людей про пожежу, зменшення ризику виникнення пожежі внаслідок проведення своєчасного ремонту електрообладнання приміщень. |
|
|
|
1) архівосховище архівного відділу райдержадміністрації (без влаштування автоматичної системи пожежогасіння): |
2013-2015 |
Архівний відділ райдержадміністрації |
Районний бюджет |
- |
40 |
90 |
90 |
220 |
Очікуваний результат по роках: 2013 – розроблення проектної документації на системи протипожежного захисту (АПС, систем оповіщення, передавання тривожних сповіщень), пристроїв блискавкозахисту та робіт з вогнезахисту будівельних конструкцій; - початок виконання робіт з монтажу протипожежних перешкод (двері, люки тощо); - придбання та встановлення первинних засобів пожежогасіння; - проведення щорічного ремонту електромереж; 2014 - початок виконання робіт з монтажу систем протипожежного захисту (АПС, систем оповіщення, передавання тривожних сповіщень); - виконання робіт з монтажу пристроїв блискавкозахисту та робіт з вогнезахисту будівельних конструкцій; - завершення виконання робіт з монтажу протипожежних перешкод (двері, люки); - здійснення щорічного огляду та проведення технічного обслуговування первинних засобів пожежогасіння та ремонту електромереж; 2015 – завершення робіт з монтажу систем протипожежного захисту; - здійснення технічного обслуговування та пожежного спостерігання цих систем; - здійснення щорічного огляду та проведення технічного обслуговування первинних засобів пожежогасіння та ремонту електромереж. |
|
|
|
5. Проведення аналізу стану протипожежного водопостачання населених пунктів району, об’єктів та здійснення комплексу заходів щодо приведення стану пожежних гідрантів, водоймищ, водонапірних веж у відповідність з вимогами нормативно-правових актів |
2013-2015 |
ДПРЧ-3 ТУ МНС України в Тернопільській області , служба цивільного захисту у Тернопільському районі ТУ МНС України у Тернопільській області, виконавчі комітети селищних і сільських рад |
Районний бюджет |
- |
9 |
9 |
9 |
27 |
Покращення стану протипожежного водопостачання населених пунктів району, об’єктів, зменшення часу на пошук справних вододжерел та забору води пожежними автомобілями, що відповідно впливає на час ліквідації пожежі і зменшення матеріальних втрат. Всього 45 гідрантів, водоймищ, водонапірних веж, з них по роках: 2013 – 15 шт.; 2014 – 15 шт.; 2015 – 15 шт. |
|
|
|
6. Виведення сигналів від систем пожежної автоматики на пульти пожежного та техногенного спостереження |
2013-2015 |
Виконавчі комітети селищних, сільських рад, служба цивільного захисту у Тернопільському районі ТУ МНС України у Тернопільській області, ДПРЧ-3 ТУ МНС України в Тернопільській області, РВ Управління Держтехногенбезпеки у Тернопільській області |
Районний бюджет |
- |
5,472 |
8,208 |
8,208 |
21,888 |
Виведення сигналів від систем пожежної автоматики на пульти пожежного та техногенного спостереження. Всього 16 об’єктів, з них по роках: 2013 – 4; 2014 – 6; 2015 – 6. |
|
|
|
7. Підвищення вог-нестійкості будинків та споруд шляхом просочення конструкцій вогнетривкими сумішами |
2013-2015 |
Виконавчі комітети селищних, сільських рад, районний сектор Управління Держтехногенбезпеки у Тернопільській області |
Районний бюджет |
- |
22,65 |
27,18 |
31,71 |
81,54 |
Просочення конструкцій вогнетривкими сумішами підвищить вогнестійкість будинків та споруд, уповільнить їх знищення вогнем та ступінь пошкодження до прибуття пожежно-рятувальних підрозділів. Всього 18 об’єктів, з них по роках: 2013 – 3; 2014 – 6; 2015 – 9. |
|
|
|
8. Проведення щороку районних змагань та участь у обласних змаганнях дружин юних пожежників |
2013-2015 |
Районний відділ Управління Держтехногенбезпеки у Тернопільській області, відділ освіти райдержадміністрації
|
Районний бюджет |
- |
2 |
3 |
3 |
8 |
Популяризація серед дітей та молоді здорового способу життя. Формування у дітей та підлітків відповідального ставлення до особистої і колективної безпеки, здобуття практичних навичок та умінь поведінки в екстремальних ситуаціях під час виникнення пожеж. |
|
2. |
Співробітництво у сфері пожежної безпеки |
Забезпечення участі фахівців у виставках, конференціях та семінарах з питань пожежної безпеки та у змаганнях з пожежно-прикладного спорту |
2013-2015 |
ДПРЧ-3 ТУ МНС України в Тернопільській області, служба цивільного захисту у Тернопільському районі ТУ МНС України у Тернопільській області, РВ Управління Держтехногенбезпеки у Тернопільській області |
за рахунок коштів, передбачених для утримання відповідних центральних органів виконавчої влади |
- |
|
|
|
|
Впровадження у роботу та практичну діяльність передового досвіду у сфері пожежної та техногенної безпеки захисту будівель та споруд, використання новітніх розробок пожежної техніки та обладнання, призначених для гасіння пожеж |